Pracodawcy, którym zależy na dobrym samopoczuciu pracowników oraz zwiększeniu ich motywacji do wykonywania powierzonych zadań, powinni w sposób szczególny dbać o to, by wszystkie zatrudnione osoby czuły się w miejscu pracy dobrze. W jaki sposób można to osiągnąć? Sposobów na poprawę satysfakcji pracowników jest całkiem sporo. Oprócz zakupu ergonomicznych mebli istnieje wiele innych narzędzi i rozwiązań, które w ogromnym stopniu przyczyniają się do poprawy zadowolenia pracowników. W poniższym artykule dokładnie wskazujemy, co zrobić, żeby każdy pracownik w biurze czuł się dobrze.
Jak poprawić komfort pracy w biurze?
Komfort pracy w biurze to kwestia mająca ogromne znaczenie – zwłaszcza, jeśli pracodawcy zależy na tym, aby motywacja pracowników do wykonywania powierzonych im zadań była możliwie najwyższa. Oczywiście, komfort dla każdego może dotyczyć czegoś innego, ponieważ preferencje poszczególnych osób są nieco inne. Mimo to, da się ustalić szeroki katalog działań, które należy podjąć w celu poprawy komfortu pracy wszystkich pracowników przebywających w biurze. Poszczególne kwestie zawsze warto ustalać w drodze konsensusu, tak aby możliwe było usatysfakcjonowanie możliwie największej liczby osób.
Przeczytaj także: Organizacja biura: Praktyczne rozwiązania i meble do przechowywania dokumentów
Na wysoki komfort pracy w biurze składają się następujące elementy:
- Odpowiednia temperatura i wentylacja w biurze. Dokładne wytyczne dotyczące temperatury w miejscu pracy są określone w art. 232 Kodeksu pracy oraz Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 28 maja 1996 r. Minimalna temperatura powinna wynosić 16 stopni Celsjusza. Mimo to, wielu pracodawców samodzielnie podejmuje działania mające na celu dostosowanie temperatury do wymagań pracowników, aby zapewnić im możliwie najwyższy komfort. W tym celu prowadzone są inwestycje w klimatyzację – dzięki temu zarówno zimą jak i latem pracownicy mogą wykonywać swoje zadania w przyjemnej temperaturze, co wpływa także na ich efektywność.
- Odpowiednie oświetlenie biura. Rodzaj i natężenie światła to elementy, które w ogromnym stopniu wpływają na komfort pracowników, ich samopoczucie oraz nastawienie do wykonywanej pracy. Najlepiej, gdy w biurze znajduje się jak najwięcej okien – im więcej źródeł naturalnego światła, tym lepiej, ponieważ pozytywnie wpływa ono na samopoczucie przebywających w poszczególnych pomieszczeniach osób. Nie można także zapomnieć o instalacji wystarczającej liczby lamp i mniejszych lampek.
- Zapewnienie wody pitnej pracownikom. Zgodnie z zapisami rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy zapewnienie pracownikom wody należy do obowiązków pracodawcy. Zwłaszcza w czasie letnich upałów wypijanie odpowiedniej ilości wody jest niezbędne dla zachowania dobrego stanu zdrowia.
- Ograniczenie hałasu. Praca w hałasie może nieść za sobą bardzo wiele negatywnych konsekwencji, takich jak pogorszenie koncentracji, stres oraz występowanie dolegliwości bólowych. Osoby, które przebywają w hałasie, nie są w stanie się skoncentrować, dlatego ich wydajność spada. W związku z tym podczas aranżacji biur trzeba zadbać o odpowiednie wygospodarowanie poszczególnych pomieszczeń, tak aby warunki akustyczne były przyzwoite. Warto zadbać o obecność elementów wygłuszających, np. paneli dźwiękochłonnych.
- Inwestycja w ergonomiczne meble biurowe. Ergonomia to słowo-klucz jeśli chodzi o zagwarantowanie wszystkim pracownikom komfortu na najwyższym poziomie. Meble ergonomiczne to takie, które są wygodne oraz dostosowują się do kształtu ciała. Na ergonomicznym biurku znajduje się odpowiednia ilość przestrzeni do rozmieszczenia wszystkich dokumentów, zaś tym, co wyróżnia ergonomiczny fotel biurowy, jest obecność podłokietników oraz szereg możliwości w zakresie regulacji.
Zobacz także: Jak zapobiegać zmęczeniu oczu w biurze?
Zadbaj o odpowiednie meble biurowe
To, jakie meble biurowe zostaną zakupione, ma niezwykle istotne znaczenie. Najważniejsze jest to, by były to meble ergonomiczne. Jest to słowo oznaczające zapewnienie najwyższego komfortu oraz wygody użytkownikom. Jakie powinny być to meble? Zacznijmy od biurka. Powinno ono być dopasowane do wzrostu użytkownika oraz posiadać odpowiednią liczbę szafek, aby można było bez trudu pomieścić w nim wszelkie potrzebne dokumenty. Biurko powinno też być ustawione w taki sposób, by pracownik mógł korzystać z niego bez zbyt mocnego zginania kręgosłupa czy zginania ramion.
Sprawdź również: Jaka powinna być odpowiednia temperatura w biurze?
Kolejna kwestia to właściwie dobrany ergonomiczny fotel biurowy. Przede wszystkim powinien on zapewniać optymalne podparcie dla kręgosłupa, co będzie minimalizowało ryzyko występowania bólu pleców. Warto wiedzieć, że nawet w przypadku wielogodzinnego siedzenia na ergonomicznym fotelu ryzyko pojawiania się dolegliwości bólowych jest naprawdę niskie. Czym powinien wyróżniać się taki fotel? Przede wszystkim możliwością regulacji wysokości, pochylenia oparcia a także zastosowaniem podłokietników, które zapewnią wygodne oparcie dla rąk.
Odciąż swoje oczy, dzięki dobremu oświetleniu
Inwestycja w odpowiednie oświetlenie to kolejna kwestia o priorytetowym znaczeniu dla każdego pracodawcy, któremu zależy na tym, by komfort zatrudnionych pracowników był jak najwyższy. Najistotniejsze jest oczywiście to, aby zapewnić możliwie jak największą ilość światła dziennego. W biurze powinny znajdować się przestronne okna. Dostęp światła dziennego przyczynia się do poprawy samopoczucia u pracowników, co z kolei wpływa na poprawę koncentracji i osiąganych wyników.
To powinno Cię również zainteresować: Jak ergonomia i zdrowie psychiczne wiążą się ze sobą?
Oprócz światła naturalnego bardzo ważne są też źródła światła sztucznego – zwłaszcza wieczorami i wczesnym rankiem. Zbyt słabe światło może powodować, że pracownicy będą musieli mrużyć oczy, z kolei zbyt mocne oświetlenie prowadzi często do bólu oczu. Intensywność światła musi być dopasowana do specyfiki pracy oraz indywidualnych potrzeb zatrudnionych osób. Dzięki temu oczy będą odciążone i nie będą pojawiały się dolegliwości bólowe.
Postaw na ergonomiczny fotel biurowy dla każdego pracownika
Aby każdy z pracowników czuł się dobrze, trzeba zadbać o zapewnienie każdemu z nich ergonomicznego fotela biurowego. Czym powinien wyróżniać się taki fotel? Przede wszystkim musi on być wyposażony w funkcję regulacji wysokości, dzięki czemu można dostosować go do indywidualnych potrzeb użytkownika.
Sprawdź także: Ergonomiczne stanowisko pracy biurowej – jakie meble biurowe wybrać?
Kolejna istotna kwestia to obecność w fotelu podłokietników wyposażonych w możliwość ich regulacji. Wiele foteli posiada też opcję regulacji kąta nachylenia oparcia, co znacząco zwiększa komfort. Oprócz tego, fotel powinien oczywiście być wykonany z materiałów najwyższej jakości, aby można było z powodzeniem korzystać z niego przez bardzo długi czas.
Spraw, aby każdy pracownik miał wydzieloną część do pracy
Na komfort pracowników wpływa także to, czy mają oni wydzieloną osobną część do pracy. Jeśli poszczególne stanowiska będą rozmieszczona na zasadzie „biurko w biurko”, może to bardzo negatywnie odbijać się na ich samopoczuciu i motywacji.
Zbyt duża liczba osób na konkretnej powierzchni może doprowadzić do hałasu oraz rozkojarzenia. Jeśli każdy będzie miał zapewnioną wydzieloną część do pracy, nie będzie ryzyka, iż pojawi się dyskomfort. W przypadku, gdy ilość przestrzeni w biurze nie jest zbyt duża, warto wydzielać poszczególne części do pracy poprzez ścianki bądź panele akustyczne. Zdjęcie nagłówkowe autorstwa Mimi Thian na Unsplash.
Przeczytaj również: Mikroprzerwy w pracy: Dlaczego są one tak ważne dla twojego zdrowia