Ergonomia to nauka o pracy, która zajmuje się dostosowaniem środowiska pracy i urządzeń do możliwości człowieka tak, by uczynić pracę bezpieczną i zdrową. Stosowanie się do zasad ergonomii ma również na celu zapewnienie pracownikowi komfortu i satysfakcji z pracy. Nie od dziś wiadomo, że zadowolony pracownik to dobry pracownik. Dlatego też zapewnienie wygodnego miejsca pracy, mającego wpływ na dobre samopoczucie pracownika jest elementem niezbędnym dla zwiększenia jego efektywności, co może korzystnie wpłynąć na sprawniejsze funkcjonowanie firmy. Zapewnienie pracownikowi jak najlepszych warunków na pewno poskutkuje tym, że poczuje się on doceniony, a to z kolei wpłynie to na jego pozytywny stosunek do wykonywanej pracy i całego przedsiębiorstwa.
Przy urządzaniu ergonomicznego stanowiska pracy należy pamiętać o podstawowych zasadach. Stanowisko to powinno być dostosowane do wykonywanej czynności oraz psychofizycznych cech pracownika. W wyposażeniu na pewno powinno się znaleźć odpowiednio szerokie i wysokie biurko. Konieczne jest zachowanie wolnej przestrzeni dla nóg pod blatem. Docelowo, dobór odpowiedniego biurka ma zapobiec przyjmowaniu przez pracownika niewygodnych pozycji.
Następnym elementem jest stabilne krzesło z regulacją pozycji siedziska i oparcia. Krzesło powinno podpierać kręgosłup w odcinku lędźwiowym i obracać się wokół własnej osi. W przypadku monitora, istotne jest, aby był on stabilny, wyświetlany obraz był wyraźny oraz aby istniała możliwość jego pochylania i obrotu. Ważne jest, by pracownik siedział w odległości ok. 40-75 cm od monitora. Najlepiej, jeśli tło za ekranem będzie jasne, ale niewskazane jest by bezpośrednio przed nim albo za nim znajdywało się okno. Istotne są również takie detale jak klawiatura – jej powierzchnia, wysokość i opcja regulacji kąta nachylenia, mysz – jej wielkość, kształt, szybkość pracy, a także podnóżek – szczególnie przydatny, gdy stół lub krzesło nie mają możliwości dopasowania odpowiedniej wysokości i gdy w przypadku jego braku stopy pracownika spoczywają płasko na podłodze.
Bardzo ważnymi elementami są również oświetlenie i mikroklimat biura. Warto zwrócić uwagę na natężenie oświetlenia, zarówno w pomieszczeniu, jak i na klawiaturze. Poziom i natężenie oświetlenia stanowisk komputerowych regulują następujące przepisy: polska norma PN-EN 12 464-1: 2004 „Światło i oświetlenie” i zalecenia międzynarodowe w normie ISO 924 oraz ISO 8995. W zasięgu wzroku pracującego nie powinno być źródeł światła, które emitują mocniejsze oświetlenie niż monitor. Odnośnie mikroklimatu, temperatura w biurze nie powinna być niższa niż 18 stopni Celsjusza. Natomiast optymalna wilgotność powietrza w okresie zimowym to 40-60% a w okresie letnim 40-55%.
Ergonomia w pracy jest bardzo ważna z tego względu, że praca przy komputerze może powodować wiele dolegliwości. Między innymi należą do nich obciążenie mięśni stabilizujących kręgosłup podczas siedzenia, a także obciążanie mięśni barków, rąk oraz karku – te ostatnie cały czas utrzymują głowę podczas pracy przy monitorze czy przy przeglądaniu dokumentów. Źle zorganizowane stanowisko może powodować również pogorszenie wzroku, uczucie zmęczenia czy bóle głowy. Zastosowanie ergonomicznych rozwiązań pozwoli do minimum ograniczyć nie tylko dolegliwości bólowe, które mogą prowadzić do zapalenia czy zwyrodnienia stawów, ale i pozostałe z wymienionych symptomów.
Istotną sprawą, o której nie można zapominać w pracy biurowej jest systematyczne wykonywanie ćwiczeń relaksacyjnych. Po każdej godzinie pracy z komputerem powinno się zrobić krótką przerwę, podczas której wykonuje się proste ćwiczenia umożliwiające rozluźnienie mięśni oraz zmianę rodzaju obciążenia organizmu.