Wyposażenie biura we właściwe meble i sprzęty to kwestia absolutnie podstawowa, jeśli chce się stworzyć funkcjonalne miejsce pracy. O wystroju i charakterze wnętrza mogą decydować już inne czynniki. Niektóre biura mogą być bardziej klasyczne, inne – jeśli chcą być kojarzone z nowoczesnością – powinny wyróżniać się oryginalnym, nietuzinkowym wystrojem. Ważne jest przy tym, by kwestie estetyczne nie dominowały nad praktycznymi. Ergonomia to jedna z najważniejszych kwestii, jakie trzeba wziąć pod uwagę podczas projektowania i wyposażania biura.
Meble biurowe – wygoda, wygoda i jeszcze raz wygoda
Wiele mówi się o tym, że obecnie rynek pracy należy do pracownika. Pracodawcy, aby pozyskać nowe osoby do współpracy (szczególnie dotyczy to fachowców o pożądanych na rynku pracy kwalifikacjach), muszą zapewnić im nie tylko atrakcyjne warunki finansowe, ale też szereg benefitów i udogodnień, dzięki którym pracownikowi będzie się po prostu lepiej pracowało. Dobrze wyposażone biuro jest jednym z takich usprawnień. Minęły już czasy, gdy wyekwipowanie biura ograniczało się do najprostszego biurka i niewygodnego krzesła. Dziś środowisko pracy jest już o wiele bardziej zaawansowane, bo i postęp technologiczny sprawił, że niemal każdy pracownik korzysta na co dzień z wielu urządzeń, w tym przede wszystkim z komputerów i telefonów. Jak wiadomo, ten sprzęt trzeba mieć pod ręką, ale jednocześnie musi on być tak rozlokowany, by umożliwiać wykonywanie również innych zadań, niewymagających jego użycia. Konieczne jest zatem znalezienie odpowiedniego biurka.
Najlepiej jest postawić na modele, których wysokość można regulować, aby każdy pracownik mógł je dostosować do własnych możliwości. Powinny mieć również na tyle szeroki blat, aby pomieściły się na nim potrzebne do wykonywania pracy sprzęty, dokumenty i akcesoria biurowe. Aby pracownik miał zapewniony komfort pracy, miejsca pod biurkiem musi być sporo. Umożliwi to swobodne przemieszczanie się na fotelu obrotowym i zachowanie właściwej postawy. Wszystkie przewody i kable powinny być ukryte pod listwą i poprowadzone w taki sposób, by nie plątały się pod nogami i by nie stwarzały ryzyka potknięcia lub zaczepienia się o nie. W nowoczesnych biurkach przepusty i listwy do prowadzenia kabli to standard.
Zobacz również: Cechy profesjonalnych mebli biurowych
Przestrzeń biurowa – a co z krzesłami?
Choć wiele mówi się o tym, że pozycja siedząca nie jest dobra dla zdrowia, to jednak nadal znakomita większość pracowników korzysta z nich na co dzień. Trudno przecież byłoby cały dzień stać za biurkiem, choć opcję pracy w na stojąco, przy specjalnych biurkach, wprowadza już wiele przedsiębiorstw. Skoro jednak krzesła i fotele biurowe w dalszym ciągu stanowią nieodzowny element wyposażenia wnętrz biurowych, to trzeba uczynić wszystko, aby udostępnić pracownikom takie modele, które zminimalizują szkody i będą stanowiły odpowiednie wsparcie dla kręgosłupa i ramion.
Nie bez znaczenia jest to odpowiednia konstrukcja, ale też specjalne materiały dopasowujące się do ciała. Jednocześnie na tyle wytrzymałe, by bez trudu znosiły intensywna eksploatację. Regulacja wysokości siedziska i podłokietników to także istotna kwestia. Choć zaawansowane pod względem konstrukcji i udogodnień fotele kojarzą się z nowoczesnym wyglądem, to prawda jest taka, że wszystkie te usprawnienia da się „zamknąć” również w bardziej klasycznej, eleganckiej formie. Zatem do biur utrzymanych w takim stylu również da się znaleźć meble spełniające wymogi zarówno funkcjonalne, jak i estetyczne.
Regały, szafki, witryny do biura
Wyposażenie biura to nie tylko biurka i fotele. To także szereg innych mebli służących do gromadzenia i przechowywania dokumentacji i pracy nad różnorodnymi projektami. Nie ma jednego klucza, według którego należy dobierać poszczególne modele mebli. To, co sprawdzi się w jednym miejscu, niekoniecznie znajdzie zastosowanie w innym. Tam, gdzie praca ma charakter kreatywny, dobrze jest z pewnością udostępnić pracownikom takie sprzęty, które umożliwią twórczą swobodę i nie będą ograniczać kreatywności.
Mowa tu na przykład o szerokich, kreślarskich stołach oraz szafkach modułowych Gato od Wuteh, które można dowolnie ustawiać, zgodnie z aktualnymi potrzebami. Z kolei w biurach, gdzie dużo pracuje się z dokumentami, przygotowuje ważne raporty, sprawdzą się szafki i witryny umożliwiające zachowanie porządku i segregowanie teczek, materiałów czy akt według ustalonego klucza. Praktycznym rozwiązaniem są również mobilne kontenerki do przechowywania podręcznych drobiazgów. Można je trzymać przy biurku, a jeśli zajdzie potrzeba wygospodarowania większej ilości miejsca pod biurkiem, po prostu odstawić je pod ścianę lub w inne dogodne miejsce.
Czytaj też: Meble biurowe na stelażu metalowym – dlaczego warto je wybrać?
Do zaprojektowania biura warto zatrudnić specjalistów, którzy potrafią wykorzystać wszystkie atuty zastanej przestrzeni i dobrać najlepsze meble i sprzęty. Ich wiedza i doświadczenie mogą okazać się kluczowe w procesie tworzenia przyjaznego, komfortowego i funkcjonalnego miejsca pracy.
Przeczytaj także: Czym się kierować przy wyborze krzeseł konferencyjnych?