Funkcjonalnie urządzone biuro to klucz do sukcesu firmy. Jak zagospodarować dostępną przestrzeń, aby wszystkie biurowe potrzeby były zaspokojone? Jak zapewnić pracownikom ergonomiczną wygodę z pomocą mebli? No i z jakich elementów powinien się składać zestaw mebli biurowych?
Zaprojektowanie funkcjonalnej przestrzeni do pracy to niełatwe zadanie. Z całą pewnością do takiego projektu należy podejść z dobrym planem. Jakiekolwiek działania zdecydowanie poprzedzić powinna więc analiza potrzeb.
Badamy potrzeby – z czego powinien się składać komplet mebli biurowych?
Żeby odpowiedzieć na to pytanie, trzeba przemyśleć, jakie potrzeby musi spełniać przestrzeń biurowa: ilu pracowników będzie z niej korzystać, jakie zadania na co dzień wykonują pracownicy – jakich sprzętów i mebli będą potrzebowali do realizacji swoich obowiązków oraz jaka przestrzeń jest do dyspozycji.
Najważniejsze informacje, które z takiej analizy można uzyskać to niezbędna liczba biurek, konieczna liczba krzeseł biurowych oraz rodzaje i wielkości szaf, szafek czy organizerów. W ten sposób zyskujemy dość jasny obraz sytuacji i wiemy, z jakich elementów musi się składać indywidualnie dobrany zestaw mebli biurowych.
Czytaj też: Biurka typu Bench – wielostanowiskowe systemy do biur
Stwórz własny zestaw mebli biurowych
Świadomość tego, jaki typ mebli i w jakich ilościach jest konieczny, to doskonały punkt wyjściowy do rozpoczęcia zakupów. Zanim zostaną sfinalizowane, trzeba się jednak upewnić, czy planowane zakupy zmieszczą się na dostępnym metrażu. Warto pamiętać również o tym, że biurko biurku nierówne, można przecież wybierać modele o różnych gabarytach. Jeśli więc brakuje przestrzeni, trzeba rozejrzeć się za zgrabnymi biurkami, które nie zajmą wiele miejsca. Jeśli natomiast metraż na to pozwala, oprócz większych, bardziej funkcjonalnych mebli biurowych, można rozważyć również koncepcję organizacji wydzielonej przestrzeni do odpoczynku. Ale o niej za chwilę.
Komplet mebli biurowych szyty na miarę
Ergonomiczne biurka. To absolutne must have – wyposażenie żadnego biura nie obejdzie się bez wysokiej jakości biurek. A jeśli kluczowym kryterium jest jakość oraz funkcjonalność, warto postawić na praktyczne biurka regulowane elektrycznie. Takie meble biurowe nie tylko zwiększają wygodę użytkową, ale sprawiają również, że aranżacja jest bardziej uniwersalna i z łatwością można ją dostosować do potrzeb różnych użytkowników – zarówno w kontekście pracy zmianowej, hybrydowej, jak i rotacji na stanowiskach pracy.
Ergonomiczne krzesła. Ergonomiczne krzesła biurowe stanowią także nieodzowny element aranżacji biura. Ich jakość i funkcjonalność przekłada się nie tylko na komfort, ale i na stan zdrowia pracowników. Warto więc wybierać pośród produktów wysokiej jakości. Ergonomiczne krzesło biurowe jest regulowane na wielu płaszczyznach i pozwala idealnie dostosować pozycję do indywidualnych potrzeb. To natomiast procentuje w samopoczuciu użytkowników oraz stanie ich zdrowia – a więc zmniejszonej absencji i unikaniu dolegliwości, które obniżają komfort pracy, a co za tym idzie, efektywność działania firmy.
Szafki na dokumenty. Choć nie zawsze i nie w każdym biurze, to przydatnym elementem zestawów biurowych bywają regały na dokumenty. Pozwalają przechowywać teczki z dokumentami i segregatory w zorganizowany sposób. Ustawione w dostępnym miejscu, ułatwią pracę wszystkim, którzy potrzebują ich pod ręką. Jeśli pośród teczek znajdują się dokumenty „wrażliwe”, warto rozważyć również szafki biurowe zamykane na klucz, do których dostęp posiadają tylko wybrani członkowie zespołu.
Organizery – kontenerki z szufladami. Są niewielkie, zgrabne, dzięki kółkom mogą być mobilne i pozwalają uporządkować przestrzeń na biurku, usuwając spod ręki zbędne drobiazgi. Dzięki szufladom różnej pojemności, kontenerki biurowe, choć nie zajmują wiele miejsca i mogą zmieścić się pod blatem biurka, stanowią bardzo praktyczny i przydatny element aranżacji biura.
Wymienione wyposażenie to w zasadzie podstawowy komplet mebli biurowych, który powinien wpisać się w większość potrzeb. Jeśli jednak zostało jeszcze nieco przestrzeni do zagospodarowania, warto pomyśleć o wygodnym miejscu do odpoczynku.
Zobacz również: Elementy w wyposażeniu biura, o których nie możesz zapomnieć
Zestawy mebli biurowych do przestrzeni socjalnej
Nawet niewielka przestrzeń socjalna sprzyja poprawie atmosfery w pracy – pracownicy mają okazję porozmawiać mniej formalnie, lepiej się poznać i nawiązać bliższe relacje. Takie miejsce swobodnego wypoczynku pozwala również „naładować baterie” – rozprostować nogi, przejść się, oderwać głowę od pracy i po wypiciu kawy w miłym towarzystwie, wrócić do pracy z nową porcją energii.
Kącik socjalny musi być urządzony tak, aby umożliwiał pracownikom wypoczynek. Komplet mebli biurowych, przeznaczonych do takiego miejsca powinien uwzględniać więc kanapę, pufy, fotele lub huśtawkę (system podwieszanych siedzisk), dobrze, jeśli znajduje się tam również praktyczny stolik kawowy. Tak zorganizowana przestrzeń z powodzeniem spełni swoje zadanie i przyniesie pracownikom wiele korzyści.
Przeczytaj także: Projektowanie przestrzeni biurowej – zrób to dobrze