
Ergonomia to słowo odmieniane ostatnimi czasy przez wszystkie przypadki. Bardzo dużo mówi się o niej w kontekście projektowania przyjaznych miejsc pracy, ale trzeba wiedzieć, że konkretne wymagania dotyczące mebli i sprzętów biurowych zostały określone przez prawo. Zapewnienie pracownikom odpowiednich, komfortowych i sprzyjających ich zdrowiu warunków do wykonywania powierzonych im obowiązków jest zatem nie kwestią dobrej woli i empatii pracodawcy, ale po prostu jego obowiązkiem.
Co o ergonomicznych krzesłach biurowych mówi prawo?
Do tematyki krzeseł biurowych wprost odnosi się rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. Zgodnie z bardzo szczegółowymi wytycznymi urzędników, krzesło biurowe powinno być stabilne, która to stabilność ma mu zapewniać co najmniej pięciopodporowa podstawa posiadająca kółka jezdne. Siedzisko i oparcie fotela biurowego muszą być na tyle duże, by zapewniać wygodną pozycję ciała podczas pracy oraz swobodę ruchów. Przepisy określają także zakres regulacji wysokości siedziska – ma on wynosić od 400 do 500 mm, licząc od podłogi. Regulowana powinna być także wysokość oparcia oraz kąt pochylenia oparcia (ministerialne zalecenia mówią o zakresie od 5° do 30° do tyłu). Profil oparcia i siedziska powinien odpowiadać naturalnym krzywiznom ciała w obszarze kręgosłupa i odcinka udowego kończyn dolnych. Ważne jest także, by fotel obracał się wokół osi pionowej w zakresie 360°. Niezwykle istotnym elementem są również podłokietniki, które powinny być umieszczone na wysokości od 190 do 250 mm nad poziomem siedziska. Dla wygody użytkowników znaczenie ma również to, aby wszystkie mechanizmy regulacji były łatwo dostępne i by można było je obsługiwać w pozycji siedzącej.
Czytaj także: Historia krzesła biurowego: Jak ewoluowało w czasie?
Krzesło biurowe – a co z podnóżkiem?
Ten często pomijany element jest bardzo ważny. Co więcej, o nim również czytamy w wyżej przywoływanym rozporządzeniu. Zgodnie z zawartymi w nim rekomendacjami, każdy pracownik wykonujący swoje obowiązki na stanowisku wyposażonym z monitor ekranowy, powinien możliwość ułożenia stóp na płaskiej, spoczynkowej powierzchni. Jeśli nie jest to osiągalne ze względu na wysokość krzesła, konieczne jest zapewnienie pracownikowi dodatkowego podnóżka. Kąt nachylenia podnóżka nie powinien być większy, niż 15°, a on sam powinien być wykończony w taki sposób, by nogi się na nim nie ślizgały i by nie przesuwał się samoczynnie.
Czy dobry design może iść w parze z ergonomią?
Dużo wątpliwości budzi kwestia, czy meble, które są funkcjonalne i dostosowane do wymogów, jakie stwarza ergonomia, mogą jednocześnie cieszyć oko i stanowić element spójny z wystrojem całego biura. I o ile w początkowym okresie produkowania tego rodzaju sprzętu rzeczywiście skupiano się na ich stronie praktycznej, o tyle współcześnie, kiedy zarówno coraz bardziej zaawansowana technologia, jak i rosnąca świadomość znaczenia dobrego designu umożliwiają łączenie piękna i funkcjonalności, dysonans między wyglądem a wygodą nie występuje właściwie wcale. Dostępnych jest bardzo wiele modeli krzeseł i foteli biurowych, które spełniają wszystkie wymogi ergonomii, a jednocześnie cieszą oko i pasują – w zależności od preferencji inwestora i wystroju biura – do wnętrz bardziej eleganckich, nowoczesnych czy klasycznych. Do produkcji nowoczesnych krzeseł biurowych wykorzystuje się wytrzymałe tkaniny i surowce, zapewniające im długą żywotność i atrakcyjny wygląd na lata.
Zobacz też: Czy wybór mebli biurowych może mieć wpływ na zdrowie pracownika?
Jakie skutki może nieść ze sobą korzystanie z nieodpowiedniego krzesła w biurze?
W pracy spędzamy dziennie średnio 8 godzin. To dużo, a zważywszy na fakt, że większość tego czasu siedzimy, to to, na czym siedzimy, zyskuje naprawdę duże znaczenie. Po czym poznać, że fotel, z którego korzystamy, jest odpowiedni? Najłatwiej po tym, że po zakończonej pracy nie narzekamy na bóle pleców, przykurcze w przedramionach, ból głowy czy sztywność w karku. Właściwa pozycja podczas siedzenia ma ogromny wpływ nie tylko na nasze samopoczucie i efektywność w pracy, ale tez na ogólny stan zdrowia. Mało kto ma świadomość, że siedząc nieprawidłowo, w zgarbionej pozycji, z założonymi na siebie nogami, możemy „dorobić się” nie tylko problemów z kręgosłupem, ale też krążeniem, a nawet trawieniem.
Czym kierować się przy wyborze krzesła do pracy?
Wszystkie z wymienionych wyżej parametrów krzeseł biurowych są warte przemyślenia. Krzesło biurowe musi zazwyczaj służyć przez co najmniej kilka lat, dlatego tak ważne jest, by komfort jego użytkowania nie zmniejszał się wraz z upływem czasu. I tutaj nasuwa się kluczowa kwestia, czyli jakość oraz trwałość materiałów. Choć względy estetyczne oczywiście mają znaczenie i krzesło, z którego będziemy korzystać, musi nam się podobać, to co nam po ładnym meblu, jeśli po kilku dniach pracy na nim będziemy marzyć o wymianie go na inny model? Zatem możliwość regulacji, ergonomia, jakość materiałów oraz trwałość surowca to główne czynniki, jakie należy brać pod uwagę, kiedy staje się przed wyborem krzesła do biurka.
Przeczytaj również: Jak wybrać krzesło do biurka?