Aranżacja biura rachunkowego – porady

10 marca, 2021
Aranżacja biura rachunkowego – porady

Praca w biurze rachunkowym wymaga z pewnością dużej samodyscypliny, systematyczności i poukładania. Aby osoby wykonujące ten zawód mogły się skupić i maksymalnie skoncentrować na swoich zadaniach, potrzebują do tego odpowiednio zaaranżowanej przestrzeni. Co zrobić, żeby była to przestrzeń ergonomiczna, ale jednocześnie przyjazna i komfortowa? Mamy na to kilka pomysłów.

Po pierwsze – komfortowe biurko

Skrojone na miarę indywidualnych potrzeb konkretnego pracownika biurko to absolutna podstawa, jeśli chodzi o zapewnienie komfortowych warunków pracy. Ta zasada obowiązuje w każdej pracy biurowej, również takiej wykonywanej zdalnie, w trybie home office. Co należy rozumieć przez dobrze dopasowane biurko? Aby na takie miano mogło zasłużyć, musi być odpowiednio wysokie, odpowiednio duże i posiadać takie udogodnienia, by praca przebiegała płynnie i sprawnie. Regulacja wysokości blatu powoli staje się już standardem produkcyjnym, podobnie jak obecność przepustów na kable i innych elementów ułatwiających efektywne użytkowanie biurowego sprzętu. Dobrze jest, jeśli biurko można z łatwością przesuwać. Nierzadko przecież zdarza się, że w pierwotnie zaplanowanym na stanowisko pracy miejscu jest zbyt ciemno albo zbyt głośno, by można się było skupić. Mobilne biurka bez trudu da się przesunąć w lepszą lokalizację i nie trzeba będzie do tego angażować całego zespołu osób. Tak więc, aranżacja biura rachunkowego musi uwzględniać komfortowe biurka.

INUP biurka podnoszone elektrycznie

INUP biurka podnoszone elektrycznie

Po drugie – wygodne krzesło w biurze rachunkowym

Praca w biurze rachunkowym, podobnie jak większość tzw. prac biurowych, wymaga od nas, byśmy spędzali po kilka godzin dziennie, pięć dni w tygodniu w pozycji siedzącej. Gdyby nie dobrej jakości krzesła, zaprojektowane z myślą o zapewnieniu prawidłowej postawy i wsparciu kręgosłupa, już po jednym dniu za biurkiem mielibyśmy serdecznie dość. Przebywanie tak wiele czasu w pozycji siedzącej i tak stanowi duże wyzwanie dla naszego organizmu, dlatego dobór fotela do pracy powinien być bardzo świadomy. Nie zawsze model, który będzie dobry dla jednego pracownika, sprawdzi się w przypadku innego. Warto zatem, przy aranżacji biura rachunkowego dać możliwość wyboru optymalnego dla siebie siedziska wszystkim pracownikom, nawet jeśli odbędzie się to kosztem harmonii stylistycznej całego pomieszczenia. Komfort pracowników zawsze powinien być priorytetem.

Po czym poznać dobrej jakości fotele? Przede wszystkim po tym, że można je łatwo dostosować do różnych potrzeb. Regulacja wysokości i kąta nachylenia siedziska, podłokietników i zagłówka dają taką możliwość. Ponadto materiał, z jakiego wykonane jest siedzisko, powinien być na tyle dobrej jakości, by nie odkształcał się pod wpływem intensywnego użytkowania i aby zapewniał wygodę przez długie godziny w pracy.

Zobacz również: Co wyróżnia wysokiej klasy krzesła biurowe?

Fotel biurowy IOO

Fotel biurowy IOO

Po trzecie – meble do biura rachunkowego

Biuro rachunkowe to miejsce pracy, w którym osławiony porządek w dokumentach ma szczególnie istotne znaczenie. Każda osoba pracująca w takim miejscu wie, jak ważne jest, by móc w krótkim czasie znaleźć teczkę z papierami, która akurat jest potrzebna. Właśnie dlatego w aranżacjach biura rachunkowego zazwyczaj wstawia się meble oferujące dużą powierzchnię do przechowywania. Szafki z przegródkami, mobilne kontenery na kółkach, regały z półkami i tego typu konstrukcje w biurach rachunkowych sprawdzą się idealnie. Czytelny, zaplanowany układ dokumentów znacznie ułatwia i optymalizuje pracę.

Dobrze jest, jeśli szafy, w których przechowuje się dokumenty, posiadają przeszklenia i są zamykane na kluczyk. Dzięki temu nie tylko można w znacznym stopniu ograniczyć gromadzenie się kurzu na półkach, ale też zabezpieczyć ważną dokumentację, która nie powinna pod żadnym pozorem trafić w niepowołane ręce.

To Cię zainteresuje: 4 najczęstsze błędy popełniane w projektowaniu biur

Lockery-szafki-skrytkowe

Lockery-szafki-skrytkowe

Układ sprzętu biurowego

Nieodłącznym towarzyszem pracy w biurze rachunkowym jest komputer. Dla zachowania prawidłowej postawy ciała i uniknięcia skurczów i bólu w okolicach karku i szyi ważne jest, aby monitor znajdował się na wysokości wzroku pracownika, tak aby nie musiał on przez cały dzień pochylać głowy do przodu. Da się to zorganizować poprzez umieszczenie ekranu na specjalnym stojaku/wysięgniku, montowanym do blatu. Oczywiście nie jest to jedyne rozwiązanie, ale warto wziąć je pod rozwagę aranżując biuro rachunkowe. Nie tylko zapewnia optymalne warunki do pracy przy komputerze, ale też umożliwia zachowanie porządku na biurku, bo pozwala zaoszczędzić sporo miejsca na blacie.

Oświetlenie biura rachunkowego

Dla komfortu i efektywności pracy niezwykle istotne jest także oświetlenie. Oczywiście nic nie zastąpi światła dziennego, ale – jak wiadomo – dostęp do niego nie zawsze jest łatwy. Kiedy przychodzą jesienne i zimowe miesiące, szybko robi się ciemno i wtedy szczególnie ważne jest, by przy biurkach pracowników znajdowały się dobrej jakości lampki, dające mocne, ale nie męczące wzroku światło. Polecane są tu szczególnie światłą LED, które oprócz wymienionych powyżej walorów są także energooszczędne, a przez to przyjazne dla środowiska.

Projektowanie biura z uwzględnieniem specyfiki pracy, którą się w danym miejscu wykonuje, pozwala znaleźć najbardziej optymalne rozwiązania.

Przeczytaj także: Porządkowanie dokumentów w biurze rachunkowym

Oceń wpis!

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 2

Brak głosów do tej pory! Bądź pierwszym, który oceni ten post.