Intensywny smak, energia do działania oraz koncentracja – oto, co zapewnia wypicie filiżanki dobrej jakości kawy. Większość z nas nie wyobraża sobie rozpoczęcia dnia bez tego zbawiennego napoju. Kto potrzebuje jej najbardziej ?
Badaniem wpływu kawy na produktywność pracowników zajął się producent pączków – sieć Dunkin Donuts oraz firma CareerBuilder. W wynikach badań zawarli 15 zawodów, których pracownicy wręcz nie mogą obyć się bez kawy. W pierwszej trójce znaleźli się naukowcy i technicy laboratoryjni, marketingowcy i pracownicy PR, a także pracownicy biurowi zawiązani z edukacją.
O tym, że kawa ma zbawienny wpływ na wydajność pracownika, wiadomo już od dawna. Nowością jest natomiast znaczny wpływ trunku na aspekt socjologiczny. Przeprowadzone ostatnio przez jednego z potentatów rynku kawowego, badania wykazały, że picie kawy w biurze sprzyja ogólnej panującej wśród pracowników atmosferze. Taką opinię wygłosiło 63% ankietowanych. Dlatego coraz częściej zdarza się, że nowoczesne firmy wydzielają w budynku pomieszczenia pracownicze/socjalne czy caffeterie, w których można wypić filiżankę małej czarnej. O takich pomieszczeniach pisaliśmy już w tym artykule.
Wyniki wspomnianej ankiety wykazały też, że ulubioną kawą pracujących w biurach respondentów, jest kawa z ekspresu. Nikt nie wymienił kawy rozpuszczalnej, czy sypanej. Co to oznacza? To znaczy, że nowoczesna powinna posiadać urządzenie do sporządzania kawy, jakim jest właśnie ekspres. Aż 63% ankietowanych stwierdziło, że jakość kofeinowego napoju wpływa na poprawę warunków pracy w ogóle.
Oprócz pracowników komfort picia kawy przypadł do gustu także klientom. Aż 81% respondentów stwierdziło, że serwowanie tego czarnego napoju znacznie wpłynęło na ich kontakty z klientami. Wspólne wypicie kawy jest swoistym rytuałem, zbliżającym ludzi, który sprawia, że relacja staje się swobodniejsza i bardziej bezpośrednia, co znajduje swoje odzwierciedlenie w interesach.
Zakup ekspresu jest niemałym wydatkiem, jednak jak się okazuje może on zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodu, jeśli służy pracownikom i kontrahentom, np. podczas spotkań biznesowych. Wydatek zaliczany do kosztów uzyskania przychodów musi bowiem spełniać trzy kryteria: mieć związek z prowadzoną działalnością, być właściwie udokumentowany, nie może się też znajdować na liście wydatków niestanowiących kosztów (art. 23 ustawy o PIT). Udowodnienie celowości tej inwestycji może więc być podstawą do zakwalifikowania zakupu ekspresu do kosztów uzyskania przychodów.
Jak wybrać dobry ekspres do kawy?
Ekspresy dzielą się na dwa rodzaje: przelewowe i ciśnieniowe. Różnice tkwią w systemie parzenia kawy jak i w cenie.
Ekspresy przelewowe – są tańsze i proste w obsłudze. Ich wydajność wynosi uzyskanie od 8 do 12 filiżanek podczas jednorazowego parzenia. Ich moc waha się w przedziale 850-1100 W (im jest ona większa tym szybciej zaparzymy napój). Ekspresy przelewowe różnią się między sobą poszczególnymi funkcjami. Dobrej jakości ekspres powinien posiadać blokadę kapania, zabezpieczającą przed potokiem trunku w chwili, gdy już odłożymy kubek oraz bardzo przydatny regulator mocy kawy.
Ekspresy ciśnieniowe – mimo, iż są droższe cieszą się coraz większą popularnością. Kawa z ekspresu ciśnieniowego ma przyjemniejszy zapach i smak oraz dwa razy mniejszą ilość kofeiny. Różnica ta wynika ze sposobu zaparzania. Kawa w ekspresie ciśnieniowym jest parzona nie wrzącą, lecz ciepłą wodą. Znaczenie ma również ciśnienie, dzięki któremu do kawy przepływa znacznie mniej gorzkich substancji. Ekspres ciśnieniowy wyposażony jest dodatkowo w młynek, który na bieżąco mieli ziarna kawy. Ponadto ekspres ciśnieniowy umożliwia duży wybór zarówno rodzaju kawy, jej dodatków tj. ilość cukru i mleka, czy pojemności kubka. Główną zaletą ekspresu ciśnieniowego jest jednak przede wszystkim unikatowość kawy z puszystą pianką, której nie uzyskamy w żaden inny sposób.