Urządzanie biura według zasad feng shui

Jak sprawić, by biuro stało się przytulniejsze, a wykonywanie w nim obowiązków było bardziej wydajne? Odpowiedź brzmi: urządzić miejsce pracy według zasad feng shui. Moda na ten nurt w aranżacji pojawiła się kilka lat temu, ale nie jest on tylko chwilowym trendem. Eksperci w tej dziedzinie są zgodni – starochińska metoda organizowania przestrzeni naprawdę działa, podnosi kreatywność pracowników i sprawia, że mogą oni w pełni realizować swój potencjał. Jak urządzić biuro według zasad feng shui?

Na czym polega feng shui?

Feng shui opiera się na aranżowaniu wnętrz zgodnie z naturalnym przepływem energii. Wykorzystuje siłę pięciu żywiołów, drzewa, ognia, ziemi, metalu oraz wody – do osiągnięcia idealnej harmonii tych wszystkich elementów niezbędna jest równowaga. Pierwotnie ta starochińska praktyka planowania przestrzeni miała na celu ochronę mieszkańców danego miejsca przed złymi duchami – obejmowała wsie, miasta, pomieszczenia gospodarcze, a nawet posiadłości cesarskie. Dziś jej zasady wciąż są powszechnie stosowane, zarówno w prywatnych domach, jak i w miejscach pracy. Jak wykorzystać feng shui w przestrzeni biurowej?

Krzesla DUAL Bejot

przestrzen biurowa

Feng shui i jego wpływ na pracowników

Czy starochińska filozofia sprawdzi się w nowoczesnym biurze? Jak najbardziej tak – ich połączenie doda pracownikom wigoru i pozwoli uniknąć blokad energetycznych. Feng shui umożliwia pełne wykorzystanie potencjału, który drzemie w każdym z nas, ale należy pamiętać o kilku ważnych kwestiach. Po pierwsze, ta metoda stawia na harmonię – zarówno wewnętrzną, jak i zewnętrzną. Operuje rozmieszczeniem obiektów w przestrzeni, kolorami oraz kształtami; dzięki niemu odpowiednio kieruje krążącymi w pomieszczeniu energiami. Równowaga to dla feng shui pojęcie kluczowe – wraz z nią poprawia się samopoczucie, a pracownik ma więcej zapału do działania. Ważne jest takie urządzenie miejsca pracy, by czuł się w nim pewnie, bezpiecznie i komfortowo.

Krzesla biurowe Motto_profim

Krzesla biurowe Motto

Według zasad feng shui gorzej pracują osoby siedzące tyłem do drzwi i okien. Takie ustawienie nie jest najlepsze dla personelu – pracownik zmaga się z koniecznością ciągłego odwracania się i rozproszenia uwagi (w biurze co rusz ktoś wchodzi lub wychodzi), przez co nie może w pełni skupić się na wykonywaniu swoich obowiązków. Staje się chaotyczny i z łatwością wybija się z rytmu pracy. Wydajność w biurze obniżają także zagracone biurka, bałagan w dokumentacji oraz umieszczanie w najbliższej przestrzeni niepotrzebnych przedmiotów, takich jak notatki czy kubki po kawie. W takim miejscu personel czuje się rozkojarzony, szybciej się męczy, a nerwowa atmosfera udziela się innym osobom w pracy. Należy unikać więc nieporządku, który blokuje energetykę przestrzeni. Niekorzystne działanie mają również ostre kanty mebli i biurek oraz skośne sufity – jeśli w biurze jest ich wiele, powinno się je złagodzić. W takim przypadku pomogą rolety, kwiaty czy obrazy.

Feng shui w miejscu pracy

Jeśli chcesz zaaranżować przestrzeń biurową według zasad feng shui, najlepiej zgłoś się do specjalisty, który doradzi Ci najlepsze rozwiązania dla pomieszczeń. Zbada on energetykę Twojego miejsca pracy, pomoże rozpoznać potencjał oraz wskaże, jakich zmian w aranżacji przestrzeni należy dokonać. Istnieje jednak kilka prostych wskazówek, dzięki którym poprawisz jakość pracy, zmotywujesz pracowników do działania i sprawisz, że spędzony za biurkiem czas minie w pozytywnej atmosferze. Oto kilka zasad feng shui, które możesz wykorzystać dla wprowadzenia dobrej energii!

1. Po pierwsze, zanim wybierzesz miejsce na biuro, przyjrzyj się jego kształtowi. Najlepiej, gdy jego forma jest regularna (np. kwadrat lub prostokąt) – w harmonijnych przestrzeniach energia przepływa poprawnie, a samopoczucie pracowników poprawia się. Rozważasz pomieszczenie o kształcie litery T lub L? Zastanów się jeszcze raz: specjaliści od feng shui twierdzą, że takie formy mogą przynosić komplikacje ze względu na załamania i blokady energetyczne.

biurko przy oknie

biurko przy oknie

2. Po drugie, nigdy nie usadzaj personelu plecami do drzwi – w ten sposób blokują się potencjał i energetyka. Należy również unikać siedzenia w tzw. przestrzale, czyli między drzwiami a oknem, sąsiadującymi oknami oraz w przeciągu; w przeciwnym razie pracownicy będą się czuli osłabieni i zmęczeni. Powinni mieć zagwarantowane jak najlepiej oświetlone miejsca pracy, swobodę ruchów oraz możliwość oglądania całej przestrzeni zza biurka. Czy w środku biura można ustawić jakąś dekorację? Niekoniecznie – to miejsce powinno być puste, by energia mogła swobodnie przez nie przepływać. W kwestii kolorystyki zerknij do poprzedniego wpisu (LINK) – dobrze sprawdzą się m.in. pastele, odcienie błękitu czy zieleni. Pomyśl także o niekonwencjonalnych metodach na rozładowanie stresu: pokoje do medytacji oferują swoim pracownikom największe światowe firmy (np. Google, Yahoo, Apple czy Deutsche Bank), a ich personel bardzo chwali sobie takie rozwiązania.

fotele do stref relaksu

Przeczytaj także:  Jak dbać o meble biurowe?

Oceń wpis!

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić

Średnia ocena 4.2 / 5. Liczba głosów: 5

Brak głosów do tej pory! Bądź pierwszym, który oceni ten post.