Urządzanie biura – często popełniane błędy

Urządzenie biura nie jest tak proste, jak mogłoby się wydawać. Nie wystarczy wstawić do pomieszczenia biurka, krzesła i regału, by uczynić je miejscem przyjaznym, komfortowym i sprzyjającym efektywnej pracy. Aranżując przestrzeń biurową, trzeba wziąć pod uwagę wiele czynników. Przemyślenia wymagają takie aspekty, jak zagospodarowanie powierzchni, oświetlenie, akustyka, kolorystyka oraz elementy wyposażenia, ale też specyfika działalności danej firmy i potrzeby jej pracowników.

Brak zwrócenia uwagi na optymalny podział przestrzeni

Biurowe pomieszczenie biurowemu pomieszczeniu nierówne. Jeśli firma wprowadza się do budynku w pełni przygotowanego i zaaranżowanego, wtedy pole manewru, jeśli chodzi o zaadaptowanie przestrzeni według jej potrzeb i uwarunkowań, jest mocno ograniczone. Gdy jednak istnieje możliwość, by mieć nad procesem urządzania biura pieczę od początku do końca, trzeba ją dobrze wykorzystać. Warto zasięgnąć porady doświadczonych architektów i dekoratorów, którzy będą potrafili wykorzystać walory wnętrza, takie jak na przykład wysokie okna czy duże przestrzenie. Jednym z podstawowych błędów w zagospodarowaniu przestrzeni jest jej nadmierny podział tam, gdzie nie jest to potrzebne oraz pozostawienie dużej otwartej przestrzeni w biurach, w których bardziej stosowny byłby system gabinetowy. Nie bez znaczenia jest również umiejętne rozplanowanie poszczególnych pomieszczeń – recepcji, stołówki pracowniczej, toalet, chillout roomu czy sal konferencyjnych. Można sobie tylko wyobrazić, jak uciążliwa może być praca w biurze, w którym przestrzeń do pracy znajduje się tuż przy hałaśliwym korytarzu albo kuchni, z której cały czas ktoś korzysta.

meble gabinetowe EVRO

meble gabinetowe EVRO

Nieprawidłowe oświetlenie biura

Najlepiej i najbardziej komfortowo pracuje się przy świetle dziennym, jednak często to naturalne źródło światła nie jest wystarczające. Złe usytuowanie budynku, w którym mieści się biuro, pora roku, późne godziny pracy – te wszystkie czynniki wpływają na to, że dobrze zaplanowane sztuczne oświetlenie jest nieodłącznym elementem biurowej przestrzeni. Najczęstszymi błędami pojawiającymi się w kwestii projektowania biurowego oświetlenia jest używanie nieodpowiedniej barwy światła i stosowanie zbyt silnych źródeł. Mocne, jasne światło bardzo męczy i z pewnością nie sprzyja skupieniu. Co więcej, może powodować problemy ze wzrokiem i złe samopoczucie. Optymalną byłaby sytuacja, kiedy każde biurko posiadałoby odrębne oświetlenie, dostosowane do indywidualnych potrzeb danego pracownika. O ile w niewielkich biurach można się pokusić o takie rozwiązanie, o tyle w korporacjach, w których króluje open space i wszystkie stanowiska muszą spełniać z góry narzucone standardy, jest to jeśli nie niemożliwe, to bardzo trudne do wykonania.

Przeczytaj także: Minimalistyczny styl w biurze

lada recepcyjna BLOCK

lada recepcyjna BLOCK

Nadmierny hałas

W pomieszczeniach, w których pracuje wiele osób, nie ma mowy o zachowaniu absolutnej ciszy. Nie ma jednak nic złego w przyjemnym, delikatnym gwarze. Zazwyczaj nie uniemożliwia on wykonywania w skupieniu swoich obowiązków zawodowych. Gorzej, jeśli na skutek złego zaaranżowania przestrzeni hałas jest uciążliwy, powodując irytację i spadek koncentracji. Poziom hałasu w miejscu pracy nie powinien – zgodnie z przyjętymi normami – przekraczać 50-55 decybeli. Z pomocą przychodzą nowoczesne rozwiązania i materiały, wśród których na wyróżnienie zasługują łatwe w montażu akustyczne ścianki lub specjalne okładziny na ściany, które mają właściwości dźwiękochłonne. Skuteczne w walce z hałasem są także odpowiednie, miękkie wykładziny. 

INUP_biurka podnoszone elektrycznie

INUP_biurka podnoszone elektrycznie

Zbyt nasycone i jaskrawe kolory w biurze

Im łagodniejsze, bardziej naturalne i zgaszone kolory do biura się wybierze, tym lepiej wpływa to na samopoczucie i efektywność pracy zatrudnionych tam osób. Agresywne, przesycone kolory utrudniają skupienie, a u niektórych mogą wręcz budzić irytację lub agresję. W przestrzeni biurowej doskonale sprawdzają się jasne odcienie szarości, oraz beż, złamana biel kolor kremowy. W pomieszczeniach o specjalnym przeznaczeniu, takich jak na przykład pokój konferencyjny czy gabinet negocjacyjny, można skorzystać właściwości koloru niebieskiego. Ta barwa, jak udowodniono, sprzyja negocjacjom, analizom i merytorycznym rozmowom. Z kolei chillout roomy w których pracownicy mają się regenerować i relaksować w przerwach od pracy, nie bez powodu tak często mają zielone lub brązowe ściany. Kolory te mają właściwości kojące i uspokajające a ponadto potęgują poczucie bezpieczeństwa. Tam, gdzie ważne jest wspomaganie kreatywności i pobudzanie aktywności, na ścianach powinny zagościć elementy pomarańczu i czerwień. 

To Cię zainteresuje: 4 najczęstsze błędy popełniane w projektowaniu biur

vank-LONG-sofy-fotele

vank-LONG-sofy-fotele

Deficyt wygodnych i ergonomicznych mebli biurowych

Nieodpowiednim doborem mebli można uczynić duże szkody dla funkcjonalności i komfortu biurowych pomieszczeń. Wygodne krzesła to podstawa, ale ważne jest także, by biurka i meble pomocnicze ułatwiały pracownikowi realizowanie jego zadań. Trzeba zwrócić uwagę choćby na wysokość lady, ale też przestrzeń pod blatem. Powinna być na tyle szeroka i głęboka, by nie ograniczała swobody ruchów. Dobrze jest, jeśli biurko posiada dodatkowe szuflady i szafki,  w których można trzymać używane często przedmioty i sprzętu. Dla rzeczy, z których korzysta się rzadziej, powinno się wygospodarować osobny mebel. Dzięki temu łatwiej jest uniknąć bałaganu na blacie, a ten – jak wiadomo – może mieć zły wpływ na efektywność i komfort pracy.  

Zobacz również:  Aranżacja biura rachunkowego – porady

Accis Pro

Accis Pro

Oceń wpis!

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 3

Brak głosów do tej pory! Bądź pierwszym, który oceni ten post.

O autorze

Tomasz Zieliński

Pasjonat marketingu i aranżacji wnętrz biurowych. Od lat związany z branżą meblową, gdzie łączy wiedzę o sprzedaży B2B z umiejętnością tworzenia funkcjonalnych i estetycznych przestrzeni. W Contino odpowiada za doradztwo, sprzedaż i strategie marketingowe.