Obecnie wiele biur aranżuje swoje przestrzenie na zasadzie tzw. „open space”, czyli otwartej przestrzeni biurowej, gdzie znajduje się wiele biurek, które oddzielone są jedynie ściankami działowymi. Pracując w dużym zespole i mając do czynienia z kilkoma równoległymi projektami, ciężko jest skoncentrować się na sumiennym wykonywaniu zadań. Jak zredukować czynniki, które nas rozpraszają aby pracować efektywnej?
Udowodniono, że w biurze spędzamy 1/3 swojego życia, a większość nazywa je nawet swoim drugim domem. Dlatego warto, tak jak we własnym mieszkaniu, zadbać o porządek w najbliższym otoczeniu. W pierwszej kolejności należy uporządkować biurko, na którym powinny znajdować się jedynie te dokumenty, które w danej chwili są niezbędne, pozostałe warto umieścić w teczkach i schować do szuflad. Zbędne kartki i długopisy również muszą znaleźć swoje miejsce. Na biurku powinny znajdować się jedynie potrzebne rzeczy – należy unikać trzymania na biurku np. przekąsek, które skutecznie odciągają nas od pracy.
Tak samo jak na biurku istotny jest porządek na pulpicie komputera. Problem ze znalezieniem odpowiedniego dokumentu sprawi, że staniemy się bardziej nerwowi i nie będziemy mogli się skupić. Dlatego warto wyrobić sobie nawyk segregowania plików i umieszczania ich w odpowiednich folderach. Tworzenie skrótów na pulpicie jest bardzo pomocne, dzięki nim łatwiej dostać się do programów używanych codziennie. Kolejnym czynnikiem, który skutecznie odciąga od pracy są e-maile. Większość pracowników sprawdza swoje skrzynki mailowe zaraz po przyjściu do pracy co często ich rozprasza. Warto skonfigurować filtry w skrzynce, tak by oddzielić to, co najważniejsze, od wiadomości, które mogą poczekać z odpowiedzią. Należy również unikać sprawdzania skrzynek osobistych, które dekoncentrują i zaburzają rytm pracy.
Porządek w najbliższym otoczeniu zapewni lepsze samopoczucie, a także więcej chęci do pracy. Wpłynie on również na kreatywność i pomysłowość. W pracy warto by nasze działania były przemyślane i zaplanowane, dlatego najlepszym rozwiązaniem jest sporządzanie listy zadań. Udokumentowanie ważnych spraw będzie wymuszać poczucie obowiązku i sprawi, że nie będzie można niczego pominąć.
Podczas pracy istotnym elementem jest jedzenie. Głód może być bardzo dokuczliwy, a niezdrowe jedzenie często powoduje znużenie, zmęczenie oraz brak koncentracji. Warto zabierać do pracy jedynie zdrowe produkty, jak owoce czy woda mineralna. Nie tylko dobre żywienie wpływa na koncentrację. Energię pomnożyć może także ruch. O poranku, przed wyjściem do pracy warto wykonać kilka ćwiczeń, które pozwolą się rozbudzić.
W czasie pracy należy skupić się tylko na wykonywanym zadaniu. Unikanie niepotrzebnych rozmów ze znajomymi korzystnie wpłynie na efekty. Ważne jest robienie przerw w czasie pracy, które pozwolą na chwilę relaksu i zmianę otoczenia. Warunki pracy znacząco wpływają na jej efekty, dlatego warto przewietrzyć pomieszczenie co usprawni myślenie i poprawi koncentrację.
Najbardziej spornym czynnikiem jest muzyka. Jednym pomaga się skupić, innych dekoncentruje. Należy jednak unikać utworów z tekstem, bo słowa zbyt łatwo zaprzątają nasze myśli. Mózg przetwarza wszystkie dochodzące do niego sygnały. Często czyni to w sposób nieświadomy, poza naszą kontrolą. Przez całą dobę towarzyszą nam bowiem różne dźwięki. Do naszych uszu dochodzi gwar ulicy, szum samochodów czy rozmowy. Te dźwięki mogą współbrzmieć w tle i nie odciągać naszej uwagi, czasami pozostają nawet niezauważone. Wystarczy jednak na chwilę się zdekoncentrować, aby bodźce dźwiękowe zaburzyły tok naszych myśli. Warto w czasie pracy słuchać muzyki klasycznej, która świetnie wpływa na koncentrację, uspokaja i pomaga zebrać myśli. Do tego łagodzi obyczaje, więc może być dobrym sposobem na harmonijne stosunki w firmie.