
Już od pierwszych dni grudnia wszystkim udziela się świąteczny klimat. W mocno napiętym grafiku, obok planowania świąt oraz poszukiwania prezentów dla najbliższych, trzeba znaleźć także czas na firmowe spotkanie opłatkowe. Z jednej strony jest to świetna okazja do integracji pracowników, z drugiej nie wszyscy potrafią się podczas takiej imprezy odnaleźć. Zastosowanie się do poniższych zasad savoir vivre decydowanie to ułatwi i uczyni wigilię tego rodzaju bardzo miłym wydarzeniem.

swieta w pracy
Wigilia firmowa – bądź obecny i staw się punktualnie
Przede wszystkim, otrzymując zaproszenie na spotkanie wigilijne, wypada się na nim pojawić. Usprawiedliwieniem może być jedynie ważny powód lub wcześniej zaplanowany wyjazd. Zwyczajne nie pojawienie się na takim spotkaniu, zwłaszcza po zapewnieniach o obecności, może zostać nie najlepiej odebrane wśród współpracowników, a także przez samego pracodawcę. Wybierając się na spotkanie opłatkowe, należy też pamiętać o punktualności. Mimo że zwykle nie ma ono charakteru formalnego, w dobrym guście jest pojawić się na miejscu odrobinę wcześniej.
Savoir vivre wigilii pracowniczej – ubierz się stosowanie do okazji
Z racji, że takie spotkania zazwyczaj odbywają się pod koniec dnia pracy lub bezpośrednio po nim, nie ma zbyt wiele czasu na przygotowanie. Ubranie powinno być eleganckie, jednak na tyle wygodne, by nie krępowało ruchów. Idealnie na tę okazję sprawdzi się ubiór w stylu business casual. Panowie mogą postawić na ciemne jeansy, elegancką koszulę i sweter lub bardziej elegancką marynarkę. Panie natomiast mogą wybrać nieformalną sukienkę odpowiedniej długości z niezbyt głębokim dekoltem.
Savoir vivre wymaga złożenia życzeń
Wigilia, również ta firmowa, tradycyjnie rozpoczyna się od przełamania opłatkiem i składania życzeń, co wiele osób wprawia w zakłopotanie, gdyż nie wiedzą czego winszować współpracownikom. Dlatego warto postawić na prostotę – życzenia powinny być krótkie i serdeczne. Co więcej, nie powinny być zbyt intymne, co mogłoby spowodować skrępowanie. W przypadku osób, za którymi się nie przepada, nie trzeba silić się na sztuczność. Parę niezbyt osobistych, miłych słów świetnie zda egzamin.

swieta
Savoir vivre na wigilii firmowej – nawiązuj znajomości i szanuj rozmówców
Rozmowy przy wigilijnym stole nie powinny kręcić się wokół tematów, które mogą być drażniące i wywoływać spory – do takich należą religia oraz polityka. Warto również powstrzymać się od wygłaszania niepochlebnych komentarzy na temat przełożonych oraz współpracowników. Spotkania firmowe to świetna okazja do nawiązania nowych znajomości. Zmienianie grup rozmówców to szansa odbycia wielu rozmów wychodzących poza zakres Waszych obowiązków, co pozwoli na poznanie kolegów i koleżanek od innej, mniej formalnej strony. Pamiętaj, aby oprócz mówienia o sobie i swoich poglądach, dużą uwagę przykładać również do słuchania swoich rozmówców, dzięki czemu zyskasz ich sympatię.
Wigilia firmowa to powód do spotkania się w mniej formalnych okolicznościach z ludźmi, których na co dzień widujesz w biurze. Ważne żeby być sobą i zachowywać się naturalnie, a powyższe zasady savoir vivre potraktować jako wskazówki. Kto wie, może podczas wigilii firmowej nawiążesz nowe znajomości, przekonasz się do swojego szefa i nie będziesz mógł się doczekać kolejnej?
Przeczytaj także: Savoir vivre w biurze – 5 zasad