Savoir vivre w biurze – 5 zasad

18 czerwca, 2021
Savoir vivre w biurze - 5 zasad

Biuro to przestrzeń, którą każdego dnia dzielą ze sobą bardzo rożne osoby. Ma to być strefa przyjazna dla wszystkich, którzy w niej spędzają czas i każdy z pracowników powinien czuć się tam komfortowo. Aby tak było, konieczny jest pewien zestaw zasad, do których każdy musi się stosować. Nasze indywidualne przyzwyczajenia mogą wydawać się nam niegroźne i zupełnie nieszkodliwe, ale dla kogoś mogą być niezwykle irytujące. Dobra współpraca wymaga poświęceń i konsensusu, ale warto podjąć ten wysiłek, skoro każdego dnia spędzamy w pracy tak dużo czasu.

Savoir vivre w biurze – Punktualność w pracy

Okazjonalne spóźnienia zdarzają się każdemu. Czasami po prostu nie mamy wpływu na to, że spóźnił się autobus, korki na mieście były większe niż zwykle albo że wydarzyło się coś innego i niespodziewanego, co uniemożliwiło stawienie się w biurze na czas. Nie można jednak ze spóźnień robić swojego „znaku firmowego” i wychodzić z założenia, że reszta załogi z pewnością to zaakceptuje i weźmie to raczej za przejaw nieco roztargnionej osobowości, niż złej woli. Takie myślenie jest bardzo nie w porządku. Każdego z pracowników obowiązują takie same zasady, więc dlaczego ktoś, kto sumiennie, każdego dnia melduje się za swoim biurkiem punkt ósma miałby z aprobatą patrzeć na to, jak kolega lub koleżanka całkowicie lekceważą tę zasadę. Oczywiście mowa tu jest o firmach, w których praca w określonych godzinach jest modelem narzuconym z góry. Wiele jest przecież przedsiębiorstw, gdzie elastycznie podchodzi się do tego, w jakich godzinach i jak wiele czasu pracownik spędza w biurze.

Zobacz również: Savoir vivre w czasie wigilii firmowej

Savoir vivre w biurze – Jedzenie

To, by pracownik czuł się dobrze w miejscu, gdzie pracuje, nie oznacza, że może się tam czuć zupełnie swobodnie i zachowywać się tak, jakby był u siebie w domu. Minimalna etykieta musi zostać zachowana, aby koledzy i koleżanki nie byli narażeni na jakieś żenujące bądź krępujące sytuacje. Jednym z najczęściej spotykanych faux pas, jeśli chodzi o zachowanie w swoim środowisku pracy, jest jedzenie przy biurku. Trzeba uszanować to, że jest to miejsce pracy i że innym nie do końca może odpowiadać zapach naszego drugiego śniadania albo odgłosy jedzenia. Chyba nie ma już biura, w którym nie byłoby osobnego pomieszczenia przeznaczonego do przygotowywania i spożywania posiłków. Zazwyczaj są tam wygodne meble, duże stoły bądź mniejsze stoliki i krzesła, przy których można komfortowo się rozsiąść i w spokoju zjeść coś dobrego.

Kuchnia-maly-aneks-kuchenny

Kuchnia-maly-aneks-kuchenny

Savoir vivre w biurze – Jest czas na pracę i czas na życie towarzyskie

Naprawdę nie istnieje jeden słuszny model zachowania, jeśli chodzi o zasady obowiązujące w pracy. Trudno jest oczekiwać od ludzi, by całkowicie schowali swoją osobność i temperament do kieszeni i na czas wykonywania swoich obowiązków zawodowych stawali się zupełnie kimś innym. Niektórzy potrafią pracować w skupieniu cały dzień i nie lubią, gdy coś ich rozprasza. Inni – przeciwnie. Nie wyobrażają sobie spędzania 8 godzin przed komputerem, z przerwami wyłącznie na jedzenie, kawę i toaletę. Jesteśmy w pracy tyle czasu, że naturalną rzeczą jest nawiązywanie w tym środowisku więzi towarzyskich, sympatii i przyjaźni. Ważne jest jednak, by zachować umiar i balans między pracą a przyjaźnią. Nie możemy sobie pozwolić na to, by pół dnia spędzić na plotkowaniu, rozmowach o pasjach czy problemach w rodzinie. Jest to nie w porządku wobec tych, którzy wkładają maksimum zaangażowania w pracę i nie pozwalają sobie na takie rozproszenia. Życie towarzyskie poczeka. Nic przecież nie stoi na przeszkodzie, by na luźne rozmowy umówić się po pracy.

Savoir vivre w biurze – Źle się czujesz? Zostań w domu!

Miejmy nadzieję, że nauczeni doświadczeniem pandemii, będziemy bardziej ostrożni i wyczuleni na sytuacje, gdy ktoś, kto jest chory, rozważa mimo wszystko przyjście do pracy. Było to do pewnego czasu zjawisko nagminne. Pracownicy, w strachu przed przełożonym i obawami o to, jak zostanie przyjęta ich prośba o wolne, nierzadko decydowali się przyjść do biura, mimo bardzo złego samopoczucia. W ten sposób narażali innych na zachorowanie, choć – niestety – trzeba przyznać, że do niedawna nie spotykało się to ze społeczną dezaprobatą. Poczucie obowiązku niestety wygrywało nad zdrowym rozsądkiem. Nie powinno tak być, bo – choć to truizm – zdrowie jest najważniejsze. Chyba wszyscy się o tym dotkliwie przekonali.

Przeczytaj także: Biurko w pracy – czego nie wypada na nim umieszczać?

Savoir vivre w biurze – Równowaga to podstawa

Nikt nie czuje się dobrze i komfortowo w towarzystwie osób, które często wybuchają i mają kłopot z panowaniem nad swoimi emocjami. Takie zachowanie nie jest pożądane zarówno na linii pracownik – klient, ale też w środowisku koleżeńskim. Zbyt emocjonalne podejście do spraw związanych z pracą może bardzo negatywnie wpływać na atmosferę w zespole, dlatego tak ważne jest, by zawsze trzymać nerwy na wodzy. Profesjonalne podejście polega m.in. na tym, że zawsze staramy się wyjść ze sporów i nieporozumień przy pomocy środków perswazji i dyplomacji. Spokojna rozmowa i rzeczowe argumenty są daleko bardziej skuteczne niż podniesiony głos i przykre słowa.

Wymienione tu reguły oczywiście nie wyczerpują tematu. Aby biuro było miejscem, do którego przychodzimy chętnie, sami musimy zachowywać się tak, jak chcemy, aby wobec nas się zachowywano. I to jest chyba najważniejsza zasada.

VOO VOO 9XX_922

VOO VOO 9XX_922

 

Oceń wpis!

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 6

Brak głosów do tej pory! Bądź pierwszym, który oceni ten post.