Przestrzeń przyjazna pracownikowi, czyli jaka…?

By Kwiecień 11, 2018Wyposażenie biura

Miejsce, w którym pracujemy, wpływa na naszą wydajność. Przykładowo, niedostateczna ilość światła lub ponura kolorystyka mogą powodować spadki nastroju i senność. Liczy się również sposób zagospodarowania dostępnego metrażu – brak dostatecznej ilości wolnego miejsca przytłacza i sprawia, że stajemy się znużeni, a nawet bierni. Jak tego uniknąć?

Remedium na kłopoty z motywacją może okazać się rozważne urządzenie biura. Chodzi nie tylko o wybór mebli biurowych. Na to zjawisko warto patrzeć znacznie szerzej. Idealna przestrzeń do pracy jest:

  1. Odpowiednio duża

Minimalne wymiary pomieszczeń i poszczególnych stanowisk pracy są określone w przepisach BHP. Warto jednak zapewnić zatrudnianym przez siebie osobom znacznie więcej niż niezbędne minimum. Dając od siebie nieco więcej, osiągniemy liczne korzyści. Nie chodzi wyłącznie o względy wizerunkowe, choć one również mają niebagatelne znaczenie. Liczy się przede wszystkim wygoda pracowników. Powinniśmy ją zapewnić, jeśli zależy nam na zatrudnianiu najlepszych fachowców, którzy przyczynią się do skutecznej realizacji naszych celów biznesowych.     

Meble gabinetowe STATUS_OWALNY

  1. Jasna

Normy BHP określają również wymagany poziom oświetlenia w całym biurze, a także w odniesieniu do poszczególnych stanowisk. Pomieszczenia biurowe powinny mieć okna, przez które wpadają promienie słońca. Niezmiernie duże znaczenie ma również oświetlenie sztuczne, bez którego trudno wyobrazić sobie funkcjonowanie jesienią i zimą. Lampy sufitowe, reflektory, niewielkie lampki biurkowe oraz kinkiety – ich umiejscowienie powinno ułatwiać wykonywanie określonych zadań. Bez tego uzyskanie pożądanych efektów jest praktycznie niemożliwe.    

  1. Mądrze zorganizowana

Przemyślany układ mebli i sprzętów pozwala optymalnie wykorzystać czas pracy. Uporządkowana, rozsądnie zagospodarowana przestrzeń odczuwalnie podnosi komfort działania i, co ważne, przyspiesza pracę. Nie musimy np. tracić czasu na bezowocne poszukiwanie poszczególnych narzędzi czy dokumentów, jeśli znajdują się one w zasięgu ręki lub zostały uporządkowane i ułożone w logiczny sposób.  

Systemy akustyczne Bejot

Ścianki działowe SD

  1. Bezpieczna

Ważne, by stanowisko pracy było bezpieczne. Właśnie dlatego ogromne znaczenie ma ukrycie przewodów i natychmiastowe usuwanie awarii. Warto zadbać także o przemyślany układ sprzętów i przedmiotów. Półka z kwiatkami doniczkowymi, z których może wyciekać woda, nie powinna znajdować np. bezpośrednio nad komputerem czy inny sprzętami elektronicznymi. Warto dbać o pozornie nieistotne szczegóły. Dzięki temu zminimalizujemy ryzyko wystąpienia wypadku, którego skutki mogą okazać się niezwykle poważne. 

  1. Komfortowa

Wygodne krzesło, duże biurko, przestrzeń do odpoczynku – wszystko to składa się na komfort pracy. Wpływają na niego również czynniki, takie jak hałas, przeciąg itd. Należy skutecznie je wyeliminować. Dzięki temu wykonywanie obowiązków w określonym miejscu stanie się znacznie przyjemniejsze. Ważne również, by wykazywać otwartość na sugestie pracowników i poważnie traktować składane przez nich skargi. 

PL@NET – siedziska modułowe

  1. Funkcjonalna

Meble, których układ jest dostosowany do pracy w biurze, wykonane z solidnych materiałów i z dbałością o szczegóły – to absolutne minimum, jeśli chodzi o aranżowanie przestrzeni biurowej. Ogromne znaczenie ma również dostosowanie wnętrza do charakteru pracy. Przykładowo, biuro open space najlepiej sprawdza się w przypadku profesji, w których liczy się głównie współpraca. Jeśli zadania wykonuje się indywidualnie, hałas spowodowany obecnością kilku lub kilkunastu osób może stanowić poważną przeszkodę. 

SNAKE – system recepcyjny

  1. Estetyczna

Choć komfort i funkcjonalność mają ogromne znaczenie w miejscu pracy, nie można zapominać o estetyce. Nowoczesne, czyste i zadbane meble, ściany pomalowane na przyjemne kolory, wyposażenie wykonane z tworzyw, które są nie tylko praktyczne, ale również miłe w dotyku – wszystko to ma niebagatelne znaczenie. Warto zadbać również o obecność elementów dekoracyjnych. Mogą to być np. obrazy, kwiaty (żywne lub sztuczne), zasłony czy kolorowe poduszki na sofie. Dzięki takim drobiazgom wnętrze staje się cieplejsze, a tym samym bardziej przyjazne.

Kolekcja UMM

Odpowiedni układ przestrzeni, komfortowe meble biurowe czy kolorystyka – to zdecydowanie nie wszystko. Inne czynniki, które warto wziąć pod uwagę, to np. temperatura. Jeśli jest zbyt niska lub nadmiernie wysoka, może powodować kłopoty z koncentracją, a także przeziębienia i poważniejsze dolegliwości. To z kolei przekłada się na poziom absencji pracowników. Atmosfera to inny aspekt, który wpływa na zadowolenie z pracy. Negatywne zjawiska, takie jak niezdrowa, bezwzględna rywalizacja lub mobbing, również przyczyniają się do tego, że nawet najbardziej przyjazne wnętrze wydaje się przygnębiające.