Praca w biurze – sprawdź, czy to rozwiązanie dla Ciebie

By Czerwiec 14, 2019Ciekawostki

Spędzanie większości dnia przed ekranem komputera w pozycji siedzącej i zajmowanie się dokumentacją to zajęcie, które z pewnością nie spodoba się każdemu. W pracy biurowej najlepiej będą czuły się osoby dokładne i skrupulatne oraz zdolne do długotrwałej koncentracji. W wykonywaniu codziennych obowiązków ważna będzie samodzielność, a także odporność na stres.

Jak wygląda praca w biurze?

Panuje powszechne przekonanie, że zatrudnienie w firmie na stanowisku wiążącym się z czynnościami administracyjnymi lub tworzeniem rozmaitych projektów w wersji cyfrowej należy do zajęć lekkich i przyjemnych. Z tego powodu wiele osób stara się otrzymać satysfakcjonującą pracę biurową. Nie jest to jednak prawda. Wielogodzinne przebywanie w zamkniętym pomieszczeniu bez możliwości  poruszania się przez dłuższy czas nie zadowoli osób tryskających energią szukających nowych wyzwań. Z tego względu tak ważne będzie dopasowanie posady do naszej osobowości. W przeciwnym razie szybko stracimy motywację do dalszych zawodowych działań i poczujemy, że to, co robimy, nie daje nam żadnej satysfakcji. Jak zatem wygląda przeciętny dzień pracy w biurze?  Wszystko zależy tak naprawdę od profilu firmy i stanowiska – zakres obowiązków w każdym przypadku będzie inny. Pracownik biurowy zajmuje się głównie przyjmowaniem i odpowiadaniem  na korespondencję, przeglądaniem dokumentacji, odpowiadaniem na zapytania klientów czy obsługą specjalistycznych programów komputerowych. Tego rodzaju zajęcie może mieć również twórczy charakter. Dotyczy to szczególnie jednostek pracujących w agencjach kreatywnych – grafików, copywriterów czy marketingowców.

Cechy idealnego pracownika biurowego

Aby dowiedzieć się, czy praca w biurze spełni nasze oczekiwania, warto sprawdzić, czy mamy odpowiednie predyspozycje. Istnieją pewne cechy osobowości, które powinni posiadać wszyscy chcący rozwijać karierę na stanowisku za biurkiem. Oto kilka najważniejszych z nich:

  • odpowiedzialność,
  • komunikatywność,
  • otwartość na wiedzę,
  • cierpliwość,
  • asertywność,
  • spokojne usposobienie,
  • uprzejmość.

Cenne umiejętności wymagane na stanowiskach biurowych

Oprócz odpowiednich cech charakteru w pracy biurowej potrzebne są konkretne umiejętności, dzięki którym wypełnianie codziennych obowiązków nie będzie sprawiało kłopotów, a przebywanie w środowisku firmy nie spowoduje dużej dawki stresu, napięcia czy nerwów. O jakich kompetencjach mowa? Jeśli posiadasz kilka z nich, istnieje większe prawdopodobieństwo, że posada za biurkiem stworzona jest właśnie dla Ciebie:

  • Bardzo dobra znajomość obsługi komputera i podstawowych programów

Sprawne posługiwanie się pakietem MS Office oraz umiejętność obsługi programów usprawniających codzienne obowiązki służbowe to najważniejsze kompetencje twarde pracownika biurowego. Musi on również pewnie poruszać się w internetowym świecie i potrafić wyszukać potrzebne informacje.

  • Organizacja pracy własnej

Osoba siedząca za biurkiem wykonuje większość obowiązków samodzielnie. Tylko czasem potrzebuje skonsultowania pewnych kwestii z zespołem. To wymaga znakomitej organizacji i umiejętności wyznaczania priorytetów. Tylko wówczas wykonamy wszystkie obowiązki sprawnie i efektywnie.

  • Zdolność pracy pod presją czasu

W firmie nierzadko zdarza się, że trzeba przygotować raport „na wczoraj”, a szef zasypuje nas kolejnymi pilnymi zadaniami. W takiej sytuacji należy zachować zimną krew i potrafić zmobilizować się do działania.

  • Komunikatywna znajomość języków obcych

Obecnie pracodawcy wymagają posługiwania się co najmniej jednym językiem obcym w mowie i piśmie – najczęściej angielskim. Będzie to kluczowa umiejętność podczas przyjmowania zagranicznych gości lub realizowania międzynarodowych projektów.

  • Wysoka kultura osobista

Utrzymywanie kontaktów z klientami, udzielanie koniecznych informacji i współpraca z innymi pracownikami działu wymaga wysoko rozwiniętych zdolności interpersonalnych i kultury osobistej, aby zawsze wiedzieć, jak się zachować – szczególnie w trudnych i stresujących sytuacjach.

Zalety i wady pracy w biurze

Każda kariera zawodowa ma swoje dobre i złe strony – tak samo jest w przypadku posady biurowej. Do najważniejszych plusów pracy w biurze zaliczamy:

  • łatwy dostęp do technologii i Internetu,
  • możliwość budowania relacji z kolegami z firmy,
  • rutynowy dzień pracy (wiemy, kiedy zaczynamy i kończymy – codziennie wykonujemy podobne czynności),
  • przebywanie w klimatyzowanym pomieszczeniu w komfortowych warunkach,
  • bycie na bieżąco z tym, co dzieje się w firmie,
  • korzystanie z atrakcyjnych pakietów specjalnych i wyjazdów służbowych.

Możemy wymienić również kilka minusów tego rodzaju zatrudnienia. Należą do nich:

  • mała aktywność fizyczna w czasie pracy,
  • przebywanie cały dzień w pomieszczeniu,
  • poczucie zmęczenia i znużenia po kilku godzinach patrzenia w monitor komputera,
  • częste rozpraszanie się podczas wykonywania zadań,
  • mała różnorodność obowiązków,
  • zwiększone ryzyko bólów kręgosłupa, problemów ze wzrokiem i innych dolegliwości zdrowotnych.

Oceń wpis!

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić

Średnia ocena / 5. Liczba głosów:

Leave a Reply