Open space – kilka zasad przy urządzaniu

Biura typu open space to popularne rozwiązanie, dzięki któremu można optymalnie wykorzystać metraż. Urządzając przestrzeń dzieloną przez kilka/kilkanaście osób, warto zatroszczyć się o kwestie, takie jak np. wygodne meble biurowe czy izolacja akustyczna. Dzięki temu pracownicy będą mogli funkcjonować efektywnie, nie narzekając przy tym na brak wygody.

Co składa się na idealne warunki do działania? Duże znaczenie ma atmosfera, jednak jeśli zabraknie dużego biurka i szafek występujących w przemyślanym układzie, nawet najprzyjemniejszy nastrój nie pomoże. Oto kluczowe aspekty, które niewątpliwie warto uwzględniać, urządzając przestrzeń nowoczesnego, przestronnego biura:

1. Komfortowe miejsce pracy

Praca siedząca to specyficzne doświadczenie dla organizmu. Nie wymaga co prawda znacznego wysiłku fizycznego, ale niewątpliwie stanowi znaczne obciążenie dla układu szkieletowego i dla mięśni. Jeśli nie odbywa się w komfortowych warunkach, może powodować znaczne uszczerbki na zdrowiu. Aby nie doświadczać np. bólów kręgosłupa, niezbędne jest wygodne, właściwie wyprofilowane krzesło, które zapewnia odpowiednie oparcie dla odcinka szyjnego, lędźwiowego itd. Duże znaczenie ma również podnóżek, który chroni np. kolana.

Krzeslo biurowe Motto_profim

Krzeslo biurowe Motto

meble biurowe DUO-C

meble biurowe DUO-C

Biurka-Bench-wuteh

Biurka-Bench-wuteh

Zobacz też: Biurka typu Bench – wielostanowiskowe systemy do biur

2. Światło

W pracy biurowej może ucierpieć również nasz wzrok. Wielogodzinne wpatrywanie się w ekran nie jest obojętne dla oczu, które dość szybko się męczą. Aby zminimalizować negatywne efekty, niezbędne jest oświetlenie o odpowiednim natężeniu. Duże znaczenie ma również możliwość regulowania intensywności światła monitora – w zależności od pory dnia lub nasłonecznienia. Planując wystrój biura open space, należy wziąć pod uwagę również odległość poszczególnych stanowisk od okna. Praca w miejscu, w którym brakuje światła dziennego, jest trudna i nieprzyjemna.

3. Izolacja akustyczna

Dość dużym problemem spotykanym w otwartych przestrzeniach może być hałas. Dzwonek telefonu, dźwięk rozmów współpracowników, radio wygrywające kolejne hity – wszystko to utrudnia koncentrację. Właśnie dlatego ogromne znaczenie ma obecność ekranów akustycznych, które „zatrzymują” dźwięk i sprzyjają koncentracji. Warto ustawiać specjalne ścianki nie tylko wokół stanowisk pracy, ale również (a może w szczególności) tam, gdzie można się odprężyć i wyciszyć. To niezmiernie ważne, jeśli chcemy zachować higienę pracy.

Flos-free-wolnostojace-ekrany-akustyczne

Flos-free-wolnostojace-ekrany-akustyczne

 

VANK_WALL – Boksy akustyczne

VANK_WALL – Boksy akustyczne

TREEHOUSE Bejot

TREEHOUSE Bejot

4. Sala konferencyjna

Istotnym miejscem w każdym biurze jest sala konferencyjna. Aby spełniała swoją funkcję, powinna znajdować się w odrębnym pomieszczeniu. Trudno wyobrazić sobie połączenie przestrzeni, w których jednocześnie odbywa się codzienna praca i ważna narada dotycząca dalszych losów przedsiębiorstwa. Połączenia tego rodzaju mogą sprawdzić się wyłącznie w przypadku niewielkich, zaledwie kilkuosobowych firm, w których podejmuje się wspólne decyzje.  W pozostałych przypadkach funkcjonalność wspomnianego rozwiązania wydaje się wątpliwa.

Stol-CLOVER

Stol-CLOVER

Stol-konferencyjny-T-22

Stol-konferencyjny-T-22-owalny

Krzesła konferencyjne Com

Krzesła konferencyjne Com

5. Przestrzeń spotkań

Powierzchnie typu open space mogą, a wręcz powinny mieć specjalne zakamarki i kąciki, w których można się zaszyć i porozmawiać w spokoju i ciszy. To znakomity sposób na spędzenie przerwy. Wybierając go, możemy na chwilę zapomnieć o obowiązkach, oddając się przyjemnej konwersacji, np. na tematy prywatne. Poszukując alternatywy dla przeglądania ulubionych stron internetowych za pośrednictwem smartfonu, warto poświęcić baczniejszą uwagę tej możliwości.

Kanapy VOO VOO

Kanapy VOO VOO

VERSO-naroznik-biurowy

VERSO-naroznik-biurowy

6. Strefa ciszy i relaksu

Coraz powszechniejszym rozwiązaniem wykorzystywanym w projektowaniu biur jest wyodrębnianie przestrzeni służącej wyłącznie odprężeniu. W wielu firmach zagranicznych, a coraz częściej także w Polsce, spotyka się np. nap room’y – wytłumione pokoje, w których można zdrzemnąć się przez chwilę i naładować akumulatory na pozostałą część dnia pracy. Naukowcy dowiedli, że już 20-minutowy sen korzystnie wpływa na pracę naszego mózgu.

Vank-CELOO pufy-fotele-stoliki

Vank-CELOO pufy-fotele-stoliki

Sofa VOO VOO 923

Sofa VOO VOO 923

Jak urządzić biuro open space? Po pierwsze, warto wziąć pod uwagę liczbę pracowników oraz charakter ich pracy. Otwarte przestrzenie nie sprawdzają się np. w przypadku osób, które potrzebują ciszy. W takich pomieszczeniach trudno np. odbywać dyscyplinujące rozmowy z podwładnymi. Takie spotkania najzręczniej odbywać bez świadków.


Przeczytaj również:
Przestrzeń, która sprzyja koncentracji

Oceń wpis!

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak głosów do tej pory! Bądź pierwszym, który oceni ten post.