W relacjach służbowych i biznesowych stale jest się ocenianym i obserwowanym. Kontrola nad zachowaniami może okazać się bardzo pomocna, jeśli chce się zrobić dobre wrażenie. Wszystkie komunikaty nadawane i odbierane zazwyczaj nieświadomie, zdradzające stan emocjonalny i charakter rozmówcy, to mowa ciała. Według niektórych badań aż 70% uwagi podczas rozmowy skupia się właśnie na niej, a tylko 7% na przekazywanej treści.
Pierwsze wrażenie jest niezwykle istotne. To, jak się na początku się zaprezentujemy, będzie miało duże przełożenie w dalszej części rozmowy, a także w późniejszych kontaktach. Już w pierwszych sekundach spotkania wyciąga się wnioski o danej osobie. Bardzo ważne jest przygotowanie do spotkania: schludny wygląd, stonowana fryzura i makijaż.
Samemu powitaniu powinien towarzyszyć delikatny uśmiech, który będzie sugerować pozytywne nastawienie do rozmowy. Dobrze, aby uścisk dłoni był stanowczy, jednak nieprzesadnie. W czasie powitania, jak i w trakcie rozmowy, stosownie jest patrzeć rozmówcy w oczy. Nachalne przyglądanie się staje się dyskomfortowe dla rozmówcy i może zostać odczytanie jako niechęć do niego samego. Kontakt wzrokowy wskazuje na szczerość i prawdomówność. Rozbiegany wzrok bądź unikane spojrzenia będzie świadczyć o zakłopotaniu lub lekceważeniu danej osoby.
Warto zwrócić uwagę na intonację głosu. Występuje ona w dwóch formach: intonacja opadająca i intonacja wzrastająca. Tej pierwszej używa się wtedy, gdy przechodzi się do dalszej części wypowiedzi, kończąc daną myśl. Korzystając z niej wzbudza się wrażenie osoby merytorycznej. Intonacja wzrastająca przydaje się w sytuacjach, w których chce się skupić na sobie uwagę i podnieść poziom dynamizmu w swoim wystąpieniu.
Aby rozmowa przebiegła w atmosferze wzajemnego zrozumienia, nie należy unikać przytakiwania oraz zaprzeczania, kiwając głową. To jedne z nielicznych gestów, które można uznać za bezpieczne. Uważać za to należy na ruchy ciała, które powinny być zgodne z wypowiadaną treścią. Machanie nogami pod stołem, stukanie palcami o blat stołu, trzymanie rąk w kieszeniach może budzić pewne podejrzenia u osoby, z którą się rozmawia. Przesadne wyginanie się do tyłu sugeruje za to zarozumiałość. Najlepiej jest starać się przyjąć postawę otwartą – zwrócić sylwetkę w kierunku rozmówcy.
Zachowawcza mimika twarzy ma nie mniejsze znaczenie. Zaciśnięte, czy ściągnięte brwi świadczyć będą o niezadowoleniu a nawet złości. Lepiej także unikać sytuacji, w których ma się wysoko podniesione brwi albo szeroko otwarte usta, co sugerować będzie niepotrzebne zdziwienie.
Kontakt fizyczny powinien się ograniczyć do uścisku dłoni. Dotykanie, poklepywanie partnera biznesowego w trakcie rozmowy służbowej jest w złym tonie i odczytywane jako niegrzeczne oraz natrętne.
Dla nabycia pewności przed ważnym spotkaniem warto potrenować pewne zachowania w domu przed lustrem. Skutecznym rozwiązaniem może się również okazać nagrywanie takich prób, by następnie móc na spokojnie wychwycić i zanalizować ewentualne pomyłki. Dzięki częstym samodzielnym ćwiczeniom uniknie się niestosownych wpadek, a negocjacje przebiegną pomyślnie.