Kuchnia z miejscem do spożywania posiłków czy mała stołówka w biurze to standard w dzisiejszych czasach. Jak się okazuje jest to nie tylko miejsce spożywanie posiłków. Naukowcy twierdzą, że pomieszczenie to ma o wiele większe znaczenie w każdej organizacji.
To najczęściej w kuchni pracownicy spędzają przerwy i to u spotykają się ze współpracownikami, a sprawy dotyczące pracy i biura odstawiają na dalszy plan. W kuchni można się odstresować, zregenerować siły, zjeść coś i wypić kawę. Niewątpliwie jest to miejsce integracji pracowników. Mogą się oni wymienić doświadczeniem, wiedzą i pomysłami. Należy pamiętać, że przerwa na kawę w kuchni to jeden z kluczowych elementów sprzyjających komunikacji w firmie.
Pomieszczenie takie musi być zatem dobrze zaprojektowane – znacząco wpływa bowiem na wewnętrzne postrzeganie przedsiębiorstwa. Dobrze urządzona kuchnia (najlepiej połączona również ze stołówką) powinna być przede wszystkim dobrze wyposażona. W mniejszych biurach nie musi być bardzo przestronna – wystarczy mały aneks kuchenny. Niezbędne urządzenia to czajnik elektryczny, kuchenka mikrofalowa, zlew z ciepłą i zimną wodą oraz lodówka. Coraz bardziej popularne stają się dystrybutory wody czy profesjonalne ekspresy do kawy ustawione nie tylko w kuchni, ale w całej firmie.
Olbrzymią rolę odgrywają kolory, które będą dominowały. Powinny być one ciepłe, nie za bardzo jaskrawe i uspokajające, np. pomarańczowy, zielony, żółty lub kremowy. Zastanawiając się nad przygotowaniem stołówki (jadalni) należy mieć na uwadze ile osób będzie z niej korzystało. Jadalnia spełnia często rolę alternatywnej „salki konferencyjnej” dla pracowników. Mogą oni tam porozmawiać, wymienić się pomysłami i doświadczeniami. Specjaliści zwracają uwagę na fakt, że nieformalna atmosfera spotkania pracowników sprzyja rodzeniu się nowych pomysłów.
Równie ważna sprawą jest utrzymanie czystości, ponieważ wpływa ona na samopoczucie pracowników. Przy zakupie sprzętu warto zatem zainwestować w większą ilość szafek, a nawet dokupić jeszcze jedną lodówkę lub mikrofalę w zależności od tego, ile osób zatrudnia firma. Nie należy zapominać także o środkach czystości – śmietnik, płyn do naczyń, ścierki, ręczniki zwykłe i papierowe, mop – to rzeczy niezbędne. Ładna i funkcjonalna kuchnia wzbudzi u pracowników chęć dbania o jej czystość.
Najnowszym trendem są „zielone” kuchnie ekologiczne, czyli urządzane z myślą o ekologii. Zaprojektowanie i urządzenie takiego pomieszczenia wymaga od wykonawcy użycia materiałów wtórnych oraz ekologicznych. W takich kuchniach wprowadza się również segregację odpadów, ustawiając odpowiednio ku temu przygotowane pojemniki.