Klimatyzacja – biurowy zbytek czy dobrodziejstwo?

klimatyzacjaInwestycja w nowoczesny system klimatyzacji w biurze to nie tylko możliwość ustawienia dogodnej temperatury w miejscu pracy, ale też zdrowsza atmosfera i czystsze powietrze. Mogłoby się wydawać, że urządzenia tego typu nie mają wad. Należy jednak pamiętać o zasadzie „złotego środka”, bo jak ogólnie wiadomo, wszystko w zbyt dużych ilościach może szkodzić.

Wielu pracowników narzeka na system klimatyzacyjny w biurze, ze względu na sporą suchość powietrza, która może być wywołana jego stosowaniem. W rezultacie, po 8 godzinach pracy nasza skóra, która w błyskawicznym tempie traci wodę, jest wysuszona i ściągnięta. Należy jednak zwrócić uwagę, iż klimatyzacja oczyszcza powietrze z wszelkiego rodzaju zanieczyszczeń, drobnoustrojów poprzez filtrację, dzięki czemu powietrze jest czyste, wolne od kurzu. Żeby urządzenie mogło spełniać swoje właściwości oczyszczające konieczny jest jego częsty serwis przez profesjonalne firmy czyszczące. W przeciwnym razie w klimatyzatorze mogą lęgnąć się grzyby i pasożyty, które razem z chłodnym powietrzem będą wydalane do pomieszczenia.

Jeśli czujemy, że przy stosowaniu klimatyzacji powietrze jest zbyt suche warto pomyśleć o wyborze odpowiednich urządzeń nawilżających.

klimatyzowane biuroZdecydowaną zaletą klimatyzacji jest możliwość regulowania temperatury w pomieszczeniu biurowym w zależności od potrzeb czy aktualnej pory roku. Optymalna temperatura podczas używania klimatyzacji w pomieszczeniu powinna wynosić od 20 do 25 stopni Celsjusza. Stosowanie się do tej reguły pozwoli uniknąć przeziębień wywołanych przez szok temperaturowy po wyjściu z klimatyzowanego biura na zewnątrz.

Wybór odpowiedniego klimatyzatora wbrew pozorom nie jest łatwy. Trzeba wziąć pod uwagę szereg parametrów, tj. powierzchnia pomieszczenia, dostęp światła słonecznego, ilość oraz kierunek okien i drzwi, ilość osób przebywających w pomieszczeniu oraz wytwarzanie dodatkowego ciepła przez urządzenia elektrotechniczne. Bardzo ważny jest też profesjonalny montaż klimatyzacji.

Podział klimatyzatorów ze względu na sposób mocowania:

  • klimatyzatory okienne – montowane w oknach lub ścianach, realizują funkcje chłodzenia lub chłodzenia i grzania, wyposażone w kratki wylotowe, dzięki którym możemy regulować strumień powietrza w poziomie i w pionie, co w efekcie daje możliwość dostarczenia świeżego powietrza z zewnątrz,
  • klimatyzatory ścienne – dwuczęściowe: część wew. montowana na ścianie w pomieszczenie, część zew. na elewacji, balkonie, dachu, realizują funkcje chłodzenia, grzania, wentylowania, filtrowania, osuszania, sterowane przy pomocy pilota, dają możliwość wyboru trybu i czasu pracy oraz regulacji temperatury,
  • klimatyzatory przysufitowe / przypodłogowe – dwuczęściowe, część wew. montowana na ścianie, pod sufitem lub przy podłodze, część zew. na zewnątrz budynku, realizują funkcje chłodzenia, grzania, wentylowania, filtrowania, osuszania, sterowane przy pomocy pilota,
  • klimatyzatory sufitowe – kasetonowe – dwuczęściowe, część wew. montowana w suficie podwieszanym, co zapewnia optymalne rozprowadzenie powietrza, część zew. na zewnątrz budynku, realizują funkcje chłodzenia, grzania, wentylowania, filtrowania, osuszania, sterowane przy pomocy pilota,
  • klimatyzatory kanałowe – dwuczęściowe, część wew. montowana w suficie podwieszanym, część zew. na zewnątrz budynku, realizują funkcje chłodzenia, grzania, wentylowania, filtrowania, osuszania, przy użyciu jednej jednostki wew. istnieje możliwość klimatyzowania kilku stref lub pomieszczeń, dzięki kanałowemu rozprowadzaniu powietrza uzyskujemy optymalny rozkład powietrza, system ekonomiczny i dyskretny,
  • klimatyzatory wolnostojące, o dużej wydajności – do stosowania w pomieszczeniach technicznych, w których konieczne jest utrzymanie stałej temperatury powietrza,

Klimatyzacja w okresie upałów może być prawdziwym dobrodziejstwem, ale trzeba jej używać w sposób rozsądny i z umiarem. Niewłaściwie wykorzystywana może bowiem przynieść problemy zdrowotne.

Oceń wpis!

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak głosów do tej pory! Bądź pierwszym, który oceni ten post.

O autorze

Tomasz Zieliński

Pasjonat marketingu i aranżacji wnętrz biurowych. Od lat związany z branżą meblową, gdzie łączy wiedzę o sprzedaży B2B z umiejętnością tworzenia funkcjonalnych i estetycznych przestrzeni. W Contino odpowiada za doradztwo, sprzedaż i strategie marketingowe.