Jak znaleźć balans między pracą a życiem? 5 przydatnych wskazówek

Żyjemy szybko i intensywnie: wiele pracujemy, mało odpoczywamy, a wciąż chcemy mieć więcej i osiągać lepsze wyniki. Jak pokazują badania, Polacy są jednym z najbardziej zapracowanych narodów w Unii Europejskiej, lecz ilość godzin spędzanych za biurkiem niekoniecznie przekłada się na wysokość zarobków. W konsekwencji podejmujemy kolejne etaty, dzień pracy wydłuża się, ale brakuje nam czasu na inne rzeczy, w tym realizację naszych pasji. Jak mimo dużej ilości obowiązków znaleźć chwilę na rozwijanie swoich pasji, podróże czy relaks? Czy znalezienie balansu między obowiązkami a życiem jest możliwe przy dzisiejszym trybie życia?

Ile godzin pracują Polacy?

Czy łatwo jest znaleźć taką pracę, która jednocześnie będzie odpowiadała naszemu wykształceniu lub pasji, a przy tym zaspokajała potrzeby finansowe? Niestety nie – rynek pracy jest bardzo wymagający względem osób, które dopiero rozpoczynają karierę zawodową. Praktyki i staże niekoniecznie muszą przełożyć się na późniejsze zatrudnienie w danej firmie; nawet mimo bardzo dobrej współpracy początkowe zarobki nie są wielkie. Rynek pracy jest bowiem bardzo wymagający dla świeżo upieczonych absolwentów uczelni wyższych: dla wielu z nich etat w jednej firmie jest niewystarczający i w związku z tym muszą poszukiwać kolejnego. Skutek? Polacy spędzają za biurkiem bardzo dużo czasu, od 8 do 12 godzin dziennie, lecz niekoniecznie przekłada się to na wysokość zarobków. W konsekwencji są przepracowani i zmęczeni, a czasu na odpoczynek, realizację swoich pasji pozostaje im naprawdę niewiele. Kładą nacisk na wykonywanie swoich obowiązków zawodowych, ale nie mają czas dla siebie, swoich przyjaciół czy hobby.

Jak znaleźć balans w życiu?

Czy równowaga między pracą, odpoczynkiem i innymi czynnościami w życiu jest możliwa do osiągnięcia? Jak najbardziej tak – podstawą jest dobre gospodarowanie czasem i wykorzystywanie go do maksimum. Zasadą balansu w życiu jest efektowna organizacja obowiązków i przyjemności w taki sposób, by czas w pracy przeznaczać na pracę, zaś czas wolny – na wszystko to, co lubimy i co sprawia nam przyjemność. Tzw. work – life balance to, zdaniem wielu specjalistów, jedna z najlepszych technik na układanie swojego dnia. Na czym polega ta metoda?

1. Pożegnać wszystkie „rozpraszacze”

Pisanie tekstów, przygotowywanie grafik, obsługa stron internetowych. Dziś większość prac wykonujemy na komputerze lub na ekranie smartfona – cyfrowy świat otacza nas z każdej strony i czasami niezwykle trudno się mu oprzeć. Owszem, ma on wiele zalet, znacznie ułatwia komunikację i sprawia, że można pracować niemal z każdego miejsca na świecie i bez wychodzenia z domu. Jednak sprawdzanie poczty, pogaduszki na Facebooku czy przeglądanie plotkarskich portali w godzinach pracy wcale nie sprawia, że pracujemy lepiej – to właśnie te „rozpraszacze” przyczyniają się do tego, że pracę z biura musimy zabrać ze sobą do domu.

2. Skrócić deadline

Istnieją różne typy pracowników: jedni zostawiają wszystko na ostatnią chwilę i wtedy najlepiej motywują się do działania. Innych zaś przeraża taka perspektywa i wolą mieć trochę zapasu czasowego przed oddaniem projektu – który z nich sprawdza się lepiej? Trudno jednoznacznie ocenić, lecz większość osób przyznaje się do tego, że nie przepada za zostawianiem wszystkiego na ostatnią chwilę. Skracanie dealine’ów i realizacja projektów we wcześniejszym terminie, niż to było zakładane, pomaga uniknąć niepotrzebnego stresu, zostawia miejsce na ewentualne poprawki i sprawia, że mamy więcej czasu dla siebie!

3. Pasja nadaje życiu sens

Co najczęściej robimy, gdy wychodzimy z pracy? Odpowiedź jest prosta: to, co lubimy i co sprawia nam przyjemność! To nasze pasje sprawiają, że możemy znaleźć odskocznię od czasu spędzonego w biurze – rozwijają nas, uczą nowych umiejętności, są okazje do poznania innych osób, które myślą i zachowują się podobnie. Nauka języka obcego, pływanie, gra na instrumencie muzycznym – możliwości jest całe mnóstwo i każdy znajdzie coś dla siebie!

4. Czas na sport

Im więcej czasu spędzamy przed komputerem, tym gorzej dla nas, naszego kręgosłupa i kondycji. Uprawianie sportu to nie tylko modny dodatek do codzienności, ale i aktywność przynosząca wiele pozytywnych skutków dla organizmu. Ćwiczenia fizyczne poprawiają sylwetkę, dodają energii, poprawiają humor, a jednocześnie pomagają rozładować stres i zapomnieć o nieprzyjemnym dniu w pracy.

5. Inwestowanie w relacje

W work-life balance nie chodzi jedynie o życie, rozwój i pasje jednej osoby. To także inwestowanie w relacje i pielęgnowanie ich – spotkania z przyjaciółmi, wspólne wypady do kina, na spacer czy na kawę to chwile, w których możemy spędzić razem czas, wygadać się, opowiedzieć o tym wszystkim, co się niedawno wydarzyło (i co dopiero się wydarzy). Takie chwile są naprawdę bezcenne i warto znaleźć dla nich miejsce w kalendarzu! Owszem, praca jest ważna dla utrzymania stabilności finansowej, ale nie jest całym światem i należy mieć tego świadomość. Dlatego też tak ważne jest otaczanie się pozytywnymi ludźmi!

Przeczytaj także: Savoir vivre w biurze – 5 zasad

Oceń wpis!

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić

Średnia ocena 4.5 / 5. Liczba głosów: 6

Brak głosów do tej pory! Bądź pierwszym, który oceni ten post.