Wysoka, letnia temperatura potrafi być szczególnie uciążliwa podczas wykonywania prac umysłowych. W upale pojawiają się trudności z koncentracją, zmęczenie i ospałość. Osłabiony układ nerwowy nie wpływa korzystnie na samopoczucie i psychikę. Wysokie temperatury niosą za sobą zagrożenia szczególnie dla osób z problemami sercowymi i ciśnieniowców. Pod koniec lata, gdy temperatury często się zmieniają – w niektóre dni jest chłodno, by zaraz potem pojawiły się upały ok. 30°C, pracownicy biurowi mogą być poddenerwowani i może im towarzyszyć poczucie bezsilności. Na szczęście wpływ pogody na pracę można skutecznie ograniczyć odpowiednio aranżując pomieszczenia biurowe.
Biuro powinno posiadać specyficzne cechy i udogodnienia, aby wszyscy pracownicy jak najmniej odczuli negatywny wpływ wysokich temperatur. Jeżeli przedsiębiorca dopiero wybiera miejsce prowadzenia działalności, powinien wziąć pod uwagę wpływ zjawiska „miejskiej wyspy ciepła” – czyli wyższych temperatur w dużych skupiskach budynków. Cyrkulacja powietrza i dostęp do chłodnych powiewów jest w tych skupiskach mniejszy, nocna regeneracja utrudniona przez utrzymywanie się wyższych temperatur. Można jednak zniwelować te niekorzystne czynniki poprzez właściwe urządzenie pomieszczeń, o czym należy pamiętać wybierając biura właśnie w dużych skupiskach.
W aranżacji biura ważne jest odpowiednie zaplanowanie ustawienia mebli biurowych tworzących stanowiska pracy tak, aby nie narażać pracowników na poparzenie słoneczne w wyniku wpadającego przez okna światła słonecznego. Warto zainwestować w rolety, ponieważ każde pomieszczenie pracy powinno posiadać okna. Jeżeli w pomieszczeniu jest odnotowane częste przekraczanie optymalnej temperatury otoczenia właściwe będzie instalowanie klimatyzacji, ewentualnie wiatraków.
Osobne pomieszczenie kuchenne jest korzystnym rozwiązaniem – będzie to miejsce odpoczynku i posilenia się posiłkiem z dala od stanowiska pracy. Najlepiej, aby takie pomieszczenia były dostosowane do większej liczby osób, a krzesła lub fotele były ustawione tak, aby odczuwalny był przepływ powietrza. Wiele przedsiębiorstw decyduje się ponadto na ustawienie w korytarzach czy poczekalniach dystrybutorów wody i stolików z dwoma, trzema krzesłami obok.
Warto również dbać o porządek miejsca pracy – nieuprzątnięte sterty dokumentów zagradzają bowiem przepływ powietrza z okien czy wentylacji. Proste kształty i otwarta przestrzeń także zmniejszają narażenie na duże niedogodności temperaturowe. Urządzenia typu fax, drukarki i kopiarki można ustawić przy ścianie, tak aby nie zajmowały centralnej przestrzeni.
Zastosowanie się do tych zasad aranżacji sprawdzi się nie tylko podczas upałów, ale także umożliwi odpowiednią regulację temperatury i wentylacji również w innych porach roku.