Jak zmniejszyć negatywny wpływ pogody na pracę

zadowolony pracownik biurowyWysoka, letnia temperatura potrafi być szczególnie uciążliwa podczas wykonywania prac umysłowych. W upale pojawiają się trudności z koncentracją, zmęczenie i ospałość. Osłabiony układ nerwowy nie wpływa korzystnie na samopoczucie i psychikę. Wysokie temperatury niosą za sobą zagrożenia szczególnie dla osób z problemami sercowymi i ciśnieniowców. Pod koniec lata, gdy temperatury często się zmieniają – w niektóre dni jest chłodno, by zaraz potem pojawiły się upały ok. 30°C, pracownicy biurowi mogą być poddenerwowani i może im towarzyszyć poczucie bezsilności. Na szczęście wpływ pogody na pracę można skutecznie ograniczyć odpowiednio aranżując pomieszczenia biurowe.

Biuro powinno posiadać specyficzne cechy i udogodnienia, aby wszyscy pracownicy jak najmniej odczuli negatywny wpływ wysokich temperatur. Jeżeli przedsiębiorca dopiero wybiera miejsce prowadzenia działalności, powinien wziąć pod uwagę wpływ zjawiska „miejskiej wyspy ciepła” – czyli wyższych temperatur w dużych skupiskach budynków. Cyrkulacja powietrza i dostęp do chłodnych powiewów jest w tych skupiskach mniejszy, nocna regeneracja utrudniona przez utrzymywanie się wyższych temperatur. Można jednak zniwelować te niekorzystne czynniki poprzez właściwe urządzenie pomieszczeń, o czym należy pamiętać wybierając biura właśnie w dużych skupiskach.

Meble biurowe GEOS Wuteh

W aranżacji biura ważne jest odpowiednie zaplanowanie ustawienia mebli biurowych tworzących stanowiska pracy tak, aby nie narażać pracowników na poparzenie słoneczne w wyniku wpadającego przez okna światła słonecznego. Warto zainwestować w rolety, ponieważ każde pomieszczenie pracy powinno posiadać okna. Jeżeli w pomieszczeniu jest odnotowane częste przekraczanie optymalnej temperatury otoczenia właściwe będzie instalowanie klimatyzacji, ewentualnie wiatraków.

Contino Kuchnia biurowaOsobne pomieszczenie kuchenne jest korzystnym rozwiązaniem – będzie to miejsce odpoczynku i posilenia się posiłkiem z dala od stanowiska pracy. Najlepiej, aby takie pomieszczenia były dostosowane do większej liczby osób, a krzesła lub fotele były ustawione tak, aby odczuwalny był przepływ powietrza. Wiele przedsiębiorstw decyduje się ponadto na ustawienie w korytarzach czy poczekalniach dystrybutorów wody i stolików z dwoma, trzema krzesłami obok.

Warto również dbać o porządek miejsca pracy – nieuprzątnięte sterty dokumentów zagradzają bowiem przepływ powietrza z okien czy wentylacji. Proste kształty i otwarta przestrzeń także zmniejszają narażenie na duże niedogodności temperaturowe. Urządzenia typu fax, drukarki i kopiarki można ustawić przy ścianie, tak aby nie zajmowały centralnej przestrzeni.

Zastosowanie się do tych zasad aranżacji sprawdzi się nie tylko podczas upałów, ale także umożliwi odpowiednią regulację temperatury i wentylacji również w innych porach roku.

Oceń wpis!

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 2

Brak głosów do tej pory! Bądź pierwszym, który oceni ten post.