Godziny spędzone w pozycji siedzącej i długotrwałe wpatrywanie się w ekran komputera to codzienność wielu z nas. Choć praca w nowoczesnym biurze wydaje się bezpieczna, może negatywnie wpływać na kondycję psychiczną i fizyczną człowieka. Aby uniknąć nieprzyjemnych dolegliwości, trzeba działać zawczasu.
Praca biurowa kontra zdrowie
Czy to prawda, że pracownicy fizyczni bardziej narażeni są na kontuzje, złe samopoczucie i choroby? Można pomyśleć, że codzienne nadwyrężanie organizmu prowadzi do wyczerpania i poważniejszych schorzeń. Zupełnie inaczej postrzegamy pracę umysłową za biurkiem- twierdzimy, że oprócz bólu głowy i pleców od czasu do czasu nic złego nam nie grozi. Bagatelizujemy zmęczenie, pogorszenie koncentracji, gorsze samopoczucie i inne z pozoru błahe dolegliwości. W pracy spędzamy codziennie przynajmniej 8 godzin, bo często zdarza się, że nawet więcej. Nie mamy możliwości poruszania się- chodzimy jedynie do toalety, po poranną kawę i na lunch, a przerwy ograniczamy do minimum. Tymczasem brak ruchu wpływa na krążenie, dotlenienie organizmu i oczywiście na naszą wagę. W takich warunkach łatwo o dodatkowe kilogramy- w pracy trudno też o zbilansowane posiłki. Często w pośpiechu wybieramy szybsze opcje, czyli niezdrową żywność. Naszym najlepszym współpracownikiem staje się komputer, który stopniowo niszczy wzrok. W biurze trudno o dostęp do świeżego powietrza. Jedyną możliwością jest otwarcie okna, ale najczęściej w salach korzysta się z klimatyzacji. Jesteśmy też narażeni na duży stres. To warunki, które zdecydowanie nie sprzyjają naszemu zdrowiu, szczególnie że są naszą codzienną rutyną, wykonywaną przez wiele lat. Właśnie to w największej mierze powoduje niebezpieczeństwo. Czy jesteśmy więc skazani na pogorszenie zdrowia przez czynności zawodowe, które wykonujemy? Na szczęście wystarczy wprowadzić kilka prostych nawyków, aby skutecznie zadbać o zdrowie. Możemy nadal realizować karierę zawodową i pozostać w pełni sił witalnych.
Jak dbać o zdrowie w pracy?
Jeżeli zadbamy o swoje codzienne samopoczucie i nie będziemy ignorować objawów, które są wyraźnym sygnałem, że nasz organizm jest przeciążony pracą, zapewnimy sobie dobrą kondycję. W tym celu warto zastosować się do poniższych porad:
1. Znajdź czas na przerwy i kilka ćwiczeń
Nawet bardzo krótka przerwa będzie bardzo pomocna. Trzeba tylko pamiętać, aby odbyć ją z dala od komputera i na chwilę zmienić otoczenie. W tym czasie możemy wykonać kilka ćwiczeń rozciągających, żeby rozluźnić barki i nie narazić się na ból kręgosłupa. Wystarczy kilka głębokich skłonów i skrętów tułowia. Kilkuminutowy spacer po firmie usprawni krążenie i uchroni nas przed puchnięciem nóg. Należy mieć na uwadze, że w szczególności, gdy wykonujemy pracę siedzącą, wskazany jest ruch fizyczny poza biurem. Dobrze jest więc znaleźć aktywność, którą lubimy i wykonywać ją codziennie. Może to być na przykład jazda na rowerze, bieganie, chodzenie na długie spacery, czy zajęcia siłowni.
2. Zorganizuj przestrzeń wokół siebie
Odpowiednie przygotowanie stanowiska pracy jest niezwykle istotne. Nie tylko zapewnimy sobie komfort, ale znacząco wpłyniemy na zachowanie lepszego samopoczucia. Siedzisko fotela powinno być odpowiednio uregulowane, tak aby kolana ugięte były pod kątem prostym. Monitor ustawmy kilkadziesiąt centymetrów od oczu, aby wolniej się męczyły. Pamiętajmy, że właściwe wyposażenie biura jest niezbędne do wielogodzinnej pracy. Ergonomiczne meble zaprojektowane z myślą o wykonywaniu obowiązków biurowych są dostosowane do naszych potrzeb. Konieczne jest również stosowne oświetlenie.
3. Minimalizuj stres
W dalszym ciągu nie zdajemy sobie sprawy, jak szkodliwy jest stres, który powoduje wiele poważnych chorób. Każdy człowiek inaczej na niego reaguje. Jedni potrafią sobie z nim poradzić lepiej, drugim wymyka się spod kontroli. Aby być w stanie zminimalizować niepokój i zdenerwowanie, musimy znaleźć źródło stresu. Jeżeli nie możemy go całkowicie wyeliminować, trzeba nauczyć się radzić sobie z nieprzyjemnymi sytuacjami. W tym celu pomocne będzie uprawianie sportu, które rozładuje negatywne emocje, a także znalezienie czasu na relaks i rozwijanie swoich pasji.
4. Zadbaj o posiłki
Aby w pełni zadbać o zdrowie w pracy, powinniśmy przywiązywać szczególną uwagę do spożywanych posiłków i starać się nie jeść w pośpiechu. Często zdarza się, że sięgamy po wyroby cukiernicze, czy batoniki, które nie mają żadnych wartości odżywczych albo jemy za mało w pracy. Spożywanie zdrowych posiłków odpowiednio często, czyli co 3-4 godziny zapewni nam odpowiedni poziom energii i nie spowoduje wzrostu wagi. Najlepszym rozwiązaniem jest przygotowywanie zdrowych, pełnych warzyw sałatek, wybieranie pełnoziarnistego pieczywa, a zamiast słodyczy stawianie na owoce. Istotną kwestią jest też odpowiednie nawodnienie. W pracy pijemy najczęściej kawę, która nas dodatkowo odwadnia. Wypijanie codziennie minimum dwóch litrów wody to konieczność.
5. Wykonuj badania profilaktyczne
Ważne jest również regularne sprawdzanie swojego stanu zdrowia. Wiele chorób w początkowej fazie przebiega bezobjawowo. Wykonując badania kontrolne, sprawdzimy, czy na pewno w naszym organizmie wszystko funkcjonuje poprawnie.