Aby efektywnie pracować zdalnie, potrzeba wykazywać się dużą dozą samodyscypliny i zorganizowania. Odpowiednia aranżacja domowego biura bez wątpienia może pomóc w rozwijaniu tych umiejętności i pomagać w produktywnym wykorzystywaniu każdej chwili poświęconej na pracę. Dzięki tym pięciu krokom urządzisz funkcjonalne, wygodne i przyjazne Twojemu zdrowiu domowe biuro.
Od czego zacząć aranżację domowego biura?
Przede wszystkim musisz wydzielić odrębną przestrzeń, którą przeznaczysz na domowe biuro. Inspiracje do tego, w którym miejscu urządzić home office znajdziesz w popularnych serwisach społecznościowych i portalach wnętrzarskich. Nawet w bardzo niewielkim mieszkaniu można kreatywnie wyodrębnić strefę przeznaczoną na pracę. Dlaczego jest to ważne? Z dwóch głównych powodów.
Po pierwsze, nasz umysł potrzebuje wsparcia w sprawnym funkcjonowaniu: lubi kojarzyć pewne miejsca z określonymi czynnościami. W ten sposób pracuje efektywniej. Dlatego absolutnie odradza się pracę w łóżku, które powinno być przestrzenią do relaksu i odpoczynku.
Po drugie, meble do biura domowego zdecydowanie bardziej sprzyjają zachowaniu zdrowej, fizjologicznej postawy niż np. krzesła kuchenne czy wspomniane łóżko. Pracując, powinniśmy dbać o zdrowie naszego kręgosłupa, nadgarstków i karku: nie tylko będziemy bardziej produktywni, ale przede wszystkim nie będziemy doświadczać nieprzyjemnych konsekwencji pracy w nieodpowiednich warunkach.
Interesuje Cię ta tematyka? Przeczytaj kolejny artykuł: W jaki sposób można zadbać o kręgosłup pracując w domu?
Oczywiście nie każdy ma przestrzeń, aby urządzić gabinet w domu, jednak nie zmienia to faktu, że domowym biurem może stać się zakątek przy parapecie, w rogu pokoju czy nawet przy blacie kuchennym: pod warunkiem, ze zostanie odpowiednio zaaranżowany.
Wybór odpowiedniego miejsca do aranżacji domowego biura
Czym kierować się w wyborze odpowiedniego miejsca? W miarę możliwości szukaj przestrzeni, która:
- jest dobrze oświetlona naturalnym światłem. Sprzyja ono koncentracji, zmniejsza senność. Ponadto obecność okna umożliwia szybkie przewietrzenie i dotlenienie organizmu.
- ma dobry dostęp do gniazdek, internetu. Jeśli tak nie jest, zastanów się, jak w praktyczny sposób możesz wykorzystać przedłużacze i zadbaj o to, aby już na wstępie pochować kable (nie tylko są nieestetyczne, ale dodatkowo niebezpieczne: można się o nie potknąć).
- jest w miarę możliwości cicha. Oczywiście w małym mieszkaniu to niemożliwe, ale już np. w większych apartamentach czy domach dobrze jest wybierać na aranżację biura domowego miejsca możliwie z dala od pokoju dziecięcego, kuchni czy np. pralni.
Pamiętaj, że w Twoim biurze nie może zabraknąć miejsca na biurko/blat roboczy, kontenerka/półki do przechowywania ważnych dokumentów. Dostępne w profesjonalnych sklepach meble potrafią bardzo pomóc w produktywnym zaaranżowaniu nawet niewielkich zakątków.
Niezbędne elementy wyposażenia domowego biura
Wygodne meble biurowe to podstawa. Absolutnie niezbędnymi elementami wyposażenia domowego biura jest oczywiście biurko i dobrej jakości krzesło lub fotel biurowy. Jak wybrać takie, które będą nie tylko efektownie wyglądać, ale będą przede wszystkim wygodne i zdrowe dla naszego kręgosłupa?
Większość dorosłych osób powinna pracować przy biurkach o co najmniej 1,3 metra szerokości i 85 centymetrach głębokości. Taki rozmiar pozwala na swobodne rozstawienie komputera, monitora lub monitorów i manewrowanie myszką.
Pulpit biurka nie powinien znajdować się niżej niż na 72 centymetrach: oczywiście im wyższa osoba przy nim pracuje, tym blat powinien być wyżej. Dla bardzo wysokich osób poleca się zadbać o to, aby blat znajdował się nawet na 85 centymetrach.
Krzesło lub fotel biurowy koniecznie muszą mieć regulowane siedzisko: przede wszystkim pod względem wysokości. Zdarzają się jednak bardziej zaawansowane modele, które pozwalają na pochylenie siedziska. Krzesło powinno mieć również możliwość regulacji oparcia. Doskonale, jeśli dodatkowo podpiera odcinek lędźwiowy zgodnie z potrzebami konkretnej osoby.
Wzorcowym ułożeniem ciała przy biurko jest, jeśli siedząc na krześle, jesteśmy w stanie oprzeć całe stopy na podłodze, mieć proste plecy i ręce położone na blacie biurka z łokciami zgiętymi pod kątem prostym.
Dodatkowymi elementami, które mogą okazać się przydatne są oczywiście półki, tablice korkowe, kontenerki oraz różnego rodzaju podkładki i poduszki. W sklepach z meblami ergonomicznymi można zakupić dodatkowe nakładki na fotele i krzesła biurowe, które podpierają odcinek lędźwiowy i kark: są również dostępne podkładki pod nadgarstki, zmniejszające dolegliwości związane z długimi godzinami pisania na klawiaturze.
Doskwiera Ci ból nadgarstków w czasie pracy? Poznaj 5 ćwiczeń na dłonie i nadgarstki dla użytkowników komputera, dzięki którym unikniesz kontuzji.
Jaki fotel biurowy najlepiej wybrać?
Podczas gdy biurka do domowego biura tak naprawdę mogą być wykonane nawet ze stolika (jeśli oczywiście znajdują się na odpowiedniej wysokości, o czym pisaliśmy wyżej), tak zaleca się, aby w podobny sposób nie podchodzić do tego, na czym siedzimy w trakcie pracy. Krzesła kuchenne, fotele czy modne w kuchniach hockery (krzesła z wysokim siedziskiem) absolutnie nie nadają się do pracy. Wymuszają nieodpowiednią pozycję kręgosłupa i utrudniają skupienie się.
Dlatego wybierając krzesło należy skupić się na tym, czy posiada regulowane siedziska i oparcie. Czy jest przeznaczone do pracy biurowej i z czego jest wykonane. Warto zastanowić się nad tym, które rozwiązanie: krzesło siatkowe czy krzesło tapicerowane okaże się dla nas najbardziej praktyczne. Tapicerowane krzesła są mniej „oddychające” ale za to wygodniejsze. Krzesła siatkowe są świetnie wentylowane i są dobrym rozwiązaniem na ciepłe miesiące. Korzyści zdrowotne ergonomicznych krzeseł są nie do przecenienia: dzięki tego typu fotelom pracujemy efektywniej, lepiej się czujemy, a nawet śpimy w nocy. Dowiedziono, że praca w nieodpowiedniej pozycji wpływa na nasze samopoczucie psychiczne i może nawet powodować bezsenność. Dlatego nawet jeśli nie mamy dużej przestrzeni na biuro, warto zadbać o odpowiedni fotel: nawet, jeśli będzie się to odbywało kosztem wielkości blatu roboczego.
Jaki kolor najbardziej sprzyja kreatywności w pracy?
Teoretycznie zieleń odciąża wzrok, a czerwony kolor sprzyja kreatywności. Niebieski uspokaja i sprzyja relaksowi, a różowy pobudza neurony do pracy. W praktyce jednak warto wypróbować, co pasuje w naszym przypadku: niektóre osoby czują się nadmiernie pobudzone przez czerwień i nie lubią tego koloru. Inne będą odczuwały przyjemność pracując w towarzystwie koloru niebieskiego.
Bez wątpienia jednak rośliny i widok na naturalną zieleń jest zawsze dobrym rozwiązaniem. Jeśli nie mamy imponującego widoku z okna, warto zadbać o roślinność w domu.
Kolor fotela biurowego w kwestii kreatywności ma mniejsze znaczenie, ale na pewno jest ważny ze względów praktycznych. Ciemne krzesła mniej się brudzą, ale też przyciągają więcej promieni słonecznych, co np. w słonecznym biurze może powodować, że krzesło się będzie nadmiernie nagrzewać. Jasne krzesła bardzo łatwo mogą się zabrudzić, co z kolei powoduje, że trzeba będzie je często czyścić.
Reasumując, urządzenie domowego biura nie jest trudne, jeśli zna się podstawowe zasady aranżacji. Wybierając miejsce na home office warto zadbać o to, aby pomieściło blat na odpowiedniej wysokości oraz fotel biurowy dopasowany do naszej sylwetki. Nie można zapomnieć o strategicznym usytuowaniu względem okna, internetu i dostępu do prądu. Wybierając meble biurowe najlepiej korzystać z usług sprawdzonych marek, które specjalizują się w ergonomicznych rozwiązaniach.