O tym, jak wiele zależy od wystroju biura, przekonał się każdy, kto kiedykolwiek musiał pracować w pomieszczeniu do tego nieprzystosowanym. Wystarczająca ilość miejsca, odpowiednie oświetlenie, czy wreszcie meble dopasowane do naszej postury i ustawione w taki sposób, by można było swobodnie sięgać po to, co aktualnie jest nam potrzebne – to podstawowe warunki, które powinny być zapewnione w każdym biurze. Jak postępować, aby je stworzyć?
Przed udaniem się na zakupy należy koniecznie opracować koncepcję wystroju miejsca, jakie zamierzamy wyposażyć w niezbędne meble biurowe i sprzęty. W tym celu warto pokonywać kolejne etapy, takie jak:
1. Analiza potrzeb
Zanim zapytamy się o to, jakie meble do biura wybrać, warto ustalić, jakie są potrzeby osób, które wykorzystują lub będą wykorzystywać daną przestrzeń. Zdecydowanie inaczej urządza się miejsce pracy architekta niż biuro bankowca. Od tego, jaki charakter mają obowiązki wykonywane w danym miejscu, zależy m.in. kolorystyka. Przy pracy, która wymaga kreatywności, istotne są żywe, nietuzinkowe i stymulujące barwy. W wykonywaniu działań wymagających skupienia i precyzji pomagają łagodne i stonowane kolory, które nie rozpraszają.
2. Ocena możliwości, jakimi dysponujemy
Nie zawsze możemy swobodnie wdrażać plany, które wydawały nam się znakomite. Ogranicza nas wiele czynników. Jednym z nich są finanse. Realizując konkretne przedsięwzięcie, najczęściej dysponujemy ograniczonym budżetem. Musimy więc zastanowić się nad tym, co zrobić, by osiągnąć zamierzony efekt, jednocześnie nie zaburzając założeń budżetowych. Inny, równie istotny czynnik to rozmiar i układ pomieszczenia. Powinniśmy uwzględniać metraż oraz ważne elementy architektoniczne, takie jak skosy, okna, filary itd. W przeciwnym razie nasza koncepcja może dość szybko upaść.
3. Obmyślenie koncepcji
Po przeanalizowaniu możliwości, jakie mamy w swoim zasięgu, możemy przejść do kluczowych zadań, tzn. do ustalenia, jak dokładnie ma wyglądać wnętrze, które urządzamy. Znając doskonale potrzeby użytkowników, mamy szansę zaspokoić je w adekwatny sposób. Na tym etapie warto ustalić klucz, według którego będziemy postępować. Dzięki temu każdy pracownik będzie mógł pracować nie tylko komfortowo, ale przede wszystkim efektywnie, osiągając przy tym satysfakcjonujące wyniki. Niewłaściwie urządzone miejsce pracy wywołuje frustrację i sprawia, że wykonywanie prostych obowiązków staje się męczarnią.
4. Stworzenie przestrzeni do odpoczynku i integracji
Obmyślając koncepcję urządzenia biura, warto skoncentrować się także na stworzeniu pracownikom miejsca, w którym będą mogli wypocząć w trakcie pracy; wszak tylko wypoczęty pracownik może działać sprawnie i skutecznie. Takie przestrzenie są niezwykle istotne, szczególnie gdy wykonuje się zadania wymagające świeżości umysłu i kreatywności. Dobrze, by strefa wypoczynku była w wyraźny sposób oddzielona od miejsca, w którym się pracuje. Zachowanie zasad higieny pracy sprzyja efektywności, tak samo jak korzystanie z przerw czy używanie sprzętu wysokiej jakości.
5. Wprowadzenie roślin do aranżacji
Światło, świeże powietrze i zieleń to niezmiernie ważne akcenty pojawiające się w aranżacji, które sprawiają, że odzyskujemy energię i chęć do pracy. W biurze świetnie sprawdzają się nie tylko rośliny doniczkowe, choć oczywiście warto je uprawiać. Jeśli to możliwe, dobrze jest także wyeksponować widok na park lub pobliski skwerek, jaki znajduje się za oknem. Nawet pojedyncze drzewo, na którym żyją ćwierkające ptaki, potrafi niebywale korzystnie wpłynąć na nastrój.
6. Wdrożenie planu i wprowadzanie modyfikacji
Gdy już uda nam się ustalić koncepcję wystroju, nadchodzi czas na realizację przemyślanych planów. Warto być gotowym na to, że w trakcie możemy stanąć w obliczu konieczności rozwiązania nieprzewidzianych problemów. Dobrze jest traktować je raczej w kategorii wyzwań. Jeśli zdołamy im sprostać, efekty będą z pewnością znakomite.
Urządzenie biura to poważne wyzwanie, do którego należy odpowiednio się przygotować. Wysiłek, jaki podejmiemy w tym względzie, może przynieść doskonałe rezultaty. Wystarczy odrobina wiedzy, wyobraźni i znajomość potrzeb użytkowników danej przestrzeni. Po spełnieniu wszystkich kluczowych warunków możemy osiągnąć pożądane skutki.
Przeczytaj również: 4 najczęstsze błędy popełniane w projektowaniu biur