Miejsce, w którym pracujemy, wpływa nie tylko na nasze samopoczucie, ale również na efektywność. Brak dostatecznej ilości światła, irytujące i głośne dźwięki stale rozlegające się wokół, bałagan czy niewygodne krzesło biurowe – to wszystko determinuje naszą produktywność. Dobre warunki pracy sprzyjają koncentracji, wzmagają kreatywność i co ważne – pozwalają dbać o zdrowie i zapobiegać nieprzyjemnym dolegliwościom, które wiążą się z siedzącą pracą. Jak poszczególne elementy znajdujące się w ramach naszego stanowiska pracy wpływają na wydajność? Oto garść cennych informacji.
1. Biurko
Duże biurko, na którym możemy wygodnie oprzeć ręce, pracując przy komputerze to jeden z istotniejszych środków zapobiegających występowaniu problemów ze stawami. Ból nadgarstków to dolegliwość, która często towarzyszy osobom wykonującym pracę biurową. Poza tym, odpowiednia przestrzeń do pracy pozwala sprawnie wykonywać kolejne czynności. Widzimy, jakimi narzędziami dysponujemy. Nie jesteśmy zmuszeni przeszukiwać warstwy dokumentów, zakreślaczy itp. zalegających przestrzeń blatu.
2. Krzesło i podnóżek
Kolejny, równie ważny element wyposażenia stanowiska pracy, to komfortowe krzesło biurowe. Możliwość dostosowania wysokości siedziska i oparcia do własnej sylwetki jest niezmiernie istotna. Dzięki temu zyskujemy komfort i jesteśmy w stanie skupić się na pracy, wykonując ją dokładnie i sprawnie. Niewygody i ból kręgosłupa mogą sprawić, że nie będziemy w stanie skoncentrować się na zadaniach, jakie mamy do wykonania. Warto pamiętać również o podnóżku, którego obecność odciąża stawy kolanowe i pozwala ustrzec się bólu.
3. Ekrany dźwiękoszczelne
Nadmiar bodźców dźwiękowych utrudnia, a w przypadku niektórych osób wręcz uniemożliwia koncentrację. Nie jest łatwo skupić się na wykonywanym zadaniu, jeśli kilka metrów obok działa radio oraz wszystkie urządzenia biurowe, łącznie z niszczarką do papieru. Nie wspominając już o telefonach, które w biurze nie milkną chyba nigdy. Ze względu na problemy z koncentracją wykonywanie w gruncie rzeczy prostych zadań zajmuje nam zdumiewająco dużo czasu. Aby pozbyć się problemu, możemy pracować ze słuchawkami na uszach lub skorzystać z ekranów dźwiękoszczelnych, które stanowią skuteczną barierę dla irytujących odgłosów.
4. Półki, szafki i szuflady
Czynnikiem, który niewyobrażalnie utrudnia pracę, jest… bałagan. Ogrom chaotycznie porozrzucanych przedmiotów wręcz uniemożliwia działanie. Trudno wyobrazić sobie zaprowadzenie porządku bez odpowiedniej ilości półek, szaf i szafek. Istotne jest również ich rozmieszczenie. Powinno się poukładać je w taki sposób, by można było swobodnie sięgać po przedmioty i dokumenty, które aktualnie są nam potrzebne. Słowem, praktyczne meble biurowe to podstawa, jeśli chcemy zachować wydajność w godzinach pracy.
5. Meble wypoczynkowe
Istotnym czynnikiem decydującym o efektywności pracy jest odpoczynek. Nie żałujmy go sobie szczególnie wtedy, gdy intensywnie i dużo pracujemy. Znalezienie równowagi pomiędzy aktywnością i relaksem to klucz do sukcesu i skutecznego realizowania kolejnych, coraz ambitniejszych wyzwań. Bardzo ważnymi elementami wyposażenia biura są meble wypoczynkowe – fotele, kanapy oraz modele modułowe. Dzięki nim efektywne spędzanie przerw może okazać się skuteczniejsze i rozsądniejsze niż kiedykolwiek. Wyniki badań mówią, że zaledwie dwudziestominutowa drzemka pozwala zregenerować siły.
Aby działać skutecznie, warto także lubić swoją pracę albo posiadać inną motywację do podejmowania kolejnych wyzwań. Dzięki temu jesteśmy w stanie skutecznie realizować nawet te zadania, których wykonywanie nie sprawia nam przyjemności lub stanowi wręcz zło konieczne. Istotne jest również to, czy się wysypiamy, jak się odżywiamy oraz czy uprawiamy sport. Zdrowy tryb życia przekłada się wprost proporcjonalnie na nasze zasoby energetyczne. Oznacza to, że im bardziej o siebie dbamy, tym więcej mamy sił do działania.
Przeczytaj także: Jak dbać o meble biurowe?