
Choć do biura przychodzimy pracować i spełniać swoje obowiązki zawodowe, po drodze czyha na nas wiele „rozpraszaczy”. Surfowanie po sieci, sprawdzanie Facebooka, oglądanie filmików w Internecie czy plotki z koleżanką z sąsiedniego działu zabierają czas i znacznie obniżają wydajność w pracy. Pijesz kolejną kawę, ale energii wcale nie przybywa – przez to dłużej zostajesz w biurze i jesteś jeszcze bardziej zmęczony. Jak się skoncentrować w pracy, by lepiej wykonywać swoje obowiązki? Czy w ogóle jest to możliwe? Skorzystaj z naszych rad!
Co najbardziej rozprasza w miejscu pracy?
Brak umiejętności skupienia się w miejscu pracy to problem dotykający wiele osób. Bez względu na wiek, bardzo łatwo ulegamy rozpraszaniu się w biurze, przez co nasza efektywność spada, a sporą część pracy musimy zabrać ze sobą do domu. Trudno jest zrezygnować z pokusy nieodświeżenia Facebooka, skomentowania najnowszej kreacji ulubionej aktorki na czerwonym dywanie czy zamienienia kilku słów z współpracowniczką z biurka obok. W miejscu pracy też przecież spotykamy się z ludźmi, więc ważne jest podtrzymywanie kontaktów: przerwa na papierosa, parzenie kawy, wyjście do sklepu, wykonanie pilnego telefonu… A cenny czas w pracy ucieka.
Z pomocą wszystkim łatwo rozpraszającym się w miejscu pracy osobom przychodzi Anna Vital, amerykańska artystka i autorka kreatywnych grafik. Przygotowała ona specjalną infografikę dla pracowników, którzy mają problem ze skupieniem się w biurze – wyróżniła 6 dziedzin, które wymagają szczególnej uwagi podczas wykonywania swoich obowiązków. Jakie są najlepsze wskazówki, by skoncentrować się w pracy?
Sześć kroków, by łatwiej się skoncentrować
Po pierwsze: uporządkowane miejsce pracy! Nie ma co ukrywać – w bałaganie nie da się dobrze i efektywnie wykonywać swoich obowiązków. Chaos rozprasza; wśród sterty samoprzylepnych karteczek z notatkami, kubków po kawie, długopisów i nieodebranych maili niemożliwa jest skuteczna praca. Oczyść swoją przestrzeń ze śmieci, niepiszących już długopisów i zaległych faktur – czyste biurko to większy spokój i pewność, że nic nie zginie! Jeśli masz dużo obowiązków do wykonania, wypisz je na kartce w formie listy i przywieś tuż nad biurkiem; w miarę ich realizacji wykreślaj kolejne pozycje, a zauważysz, jak bardzo poprawi się Twoja efektywność.
Po drugie: technologiczne nowinki. Wszyscy wiemy, że Internet to cenne źródło informacji i doskonałe medium komunikacyjne, ale w pracy potrafi równie dobrze rozpraszać. Nie wchodź na Facebooka, nie sprawdzaj personalnej poczty i nie wchodź na portale, które odwiedzasz dla relaksu lub rozrywki. Dziennie tracimy na to około pół godziny z dnia pracy – w tym czasie mógłbyś skończyć projekt lub przynajmniej rozpocząć szkic kolejnego. W pracy skup się na swoich obowiązkach, a w domu będziesz mógł zrelaksować się oraz poświęcić czas na swoje pasje. Jeśli posiadasz służbową komórkę, wyłącz swój osobisty telefon lub nie odbieraj połączeń w godzinach pracy. Jeśli masz możliwość, słuchaj muzyki, jaką lubisz – to na pewno zmotywuje Cię do pracy i doda energii!
Po trzecie: ustal priorytety. Myśl o efekcie końcowym swojej pracy, poszczególnych etapach realizacji projektu i wizualizuj, jak dokładnie ma wyglądać. Mając przygotowany plan i wyobrażenie, znacznie łatwiej będzie Ci się zmotywować do pracy. Jeśli po drodze pojawi się jakaś rozpraszająca myśl, zapisz ją na kartce i wróć do niej po wyjściu z pracy. Będziesz pamiętał o tym, by zadzwonić do znajomego z życzeniami urodzinowymi, ale ta kwestia nie będzie zaprzątała Ci głowy.
Po czwarte: wygodny strój. Do pracy ubieraj się swobodnie – za biurkiem spędzisz wiele godzin, więc komfort to podstawa. Pamiętaj jednak, by Twój strój był elegancki i dopasowany do stanowiska, na jakim pracujesz. Nie zapominaj o ruchu: 7 minut gimnastyki co godzinę wystarczy, byś nabrał pozytywnej energii i motywacji do działania. Co więcej, będzie Ci o wiele łatwiej zabrać się do codziennych obowiązków! Chwila odpoczynku dla umysłu znacznie poprawia wydajność w biurze.
Po piąte: czas coś zjeść! Przeznacz czas na zjedzenie w spokoju posiłku – w trakcie pracy zadbaj o to, by spożywać wartościowe i zdrowe produkty. Spożywając duże ilości cukru oraz przetworzonych produktów rozregulowujesz swój organizm i sprawiasz, że szybciej czujesz się zmęczony. Zamiast kawy wybierz yerba mate lub inną, pobudzającą herbatę; jedz warzywa i owoce, orzechy, chude mięso lub ryby. Jadaj mniej, ale częściej i pij dużo wody – dzięki temu zadbasz o odpowiedni poziom glukozy we krwi i unikniesz uczucia „fałszywego głodu”.
Po szóste: współpracownicy, którzy motywują do działania. Pracując z ludźmi, którzy są skupieni, nie rozpraszają się i wykonują swoje obowiązki, sam też przejmujesz ten styl. Zwróć uwagę, że zazwyczaj te osoby miej się odzywają, rzadko kiedy wychodzą na papierosa i plotki, ale swoje projekty kończą na czas. Jeśli kierujesz zespołem wielu pracowników i każdy z nich zajmuje się inną częścią zadania, wyznacz precyzyjne terminy spotkań z nimi. Spotkajcie się w określonym dniu, wymieńcie swoje uwagi i omówcie wszystkie poprawki – dzięki temu usprawnisz harmonogram działań, a jednocześnie na bieżąco będziesz mógł skorygować ewentualne błędy.