„Hygge” oznacza tyle co przytulność, komfort i równowaga. Ta filozofia odnosi się nie tylko do wyglądu wnętrza, ale również do samopoczucia, jakie wywołuje przebywanie w danym miejscu. Zimowy wieczór spędzony z przy dobrej książce, z kubkiem aromatycznego kakao w dłoni i przy wtórze łagodnej muzyki sączącej się cicho z głośników – to kwintesencja hygge. Jak można przełożyć tę filozofię na środowisko pracy? Oto kilka przykładowych propozycji.
1. Pomyślmy o własnym komforcie
Wygodne krzesło, zapewniające solidne oparcie dla kręgosłupa i rąk to podstawa, jeśli chodzi o komfortową pracę. Ważne, by meble biurowe tego rodzaju były regulowane. Dzięki możliwości regulacji zdecydowanie łatwiej dostosować je do własnej postury. Ważne, byśmy mieli do własnej dyspozycji również duże biurko, na którym można rozłożyć wszystkie przedmioty i sprzęty, z których korzystamy w czasie pracy. Dobrze, jeśli znajdzie się miejsce również na kilka osobistych drobiazgów, które sprawią, że przestrzeń stanie się bardziej przyjazna.
2. Zadbajmy o oświetlenie
Urządzanie biura to nie tylko wybór kolorów ścian czy materiałów, z których wykonane są podłogi. Ogromne znaczenie ma oświetlenie, od którego zależy nie tylko komfort eksploatacji pomieszczenia, ale również samopoczucie osób, które w nim przebywają. Umieszczenie źródeł ciepłego światła punktowego tu i ówdzie wyraźnie poprawia atmosferę. Dodatkowym atutem biurowego wnętrza może być kominek – „zwyczajny” lub bio. Buzujący w nim ogień rzuca ciepłą i łagodną poświatę na wszystko, co znajduje się wokół. Wybór ekologicznego rozwiązania dodatkowo pozwala troszczyć się o środowisko naturalne.
Przeczytaj także: Savoir vivre w biurze – 5 zasad
3. Pamiętajmy o szczegółach
Duże świece i małe świeczki, rośliny doniczkowe ustawione tu i ówdzie, świeże kwiaty, ramki na zdjęcia, miękkie poduszki na kanapie oraz inne ozdoby i bibeloty, które sprawiają, że łatwiej oswoić wnętrze – warto zadbać o te wszystkie szczegóły, chcąc urządzić biuro zgodnie z filozofią hygge. Nawet wysokiej jakości meble biurowe nie spełnią naszych oczekiwań, jeśli nie będą występować w przyjaznym, swojskim otoczeniu. Umieszczenie ulubionych, ładnych przedmiotów na biurku i w innych częściach pomieszczenia poprawia komfort pracy.
4. Zachowajmy równowagę pomiędzy pracą a życiem osobistym
Hygge obejmuje nie tylko życie zawodowe. Aby doświadczać pełni szczęścia, warto zadbać również o sferę prywatną. Znajdźmy czas dla najbliższych nam osób. Wygospodarujmy również kilka wolnych chwil na uprawianie hobby. Dzięki temu będziemy szczęśliwi, wypoczęci, a co za tym idzie – pełni energii do pracy. Zyskamy również możliwość rozwoju na wielu płaszczyznach.
5. Bądźmy życzliwi dla współpracowników
Dobre samopoczucie w miejscu pracy zależy również od tego, jakie relacje łączą nas z kolegami i koleżankami. Jeśli staramy się pozostawać w dobrych stosunkach ze współpracownikami, tzn. zachowujemy się życzliwie, wyrozumiale i uczciwie, istnieje duże prawdopodobieństwo, że inne osoby odwzajemnią się tym samym. Pracując w przyjaznych warunkach, będziemy bardziej zmotywowani do działania i rozwoju.
6. Spędzajmy wspólnie czas
Warto dbać o relacje ze współpracownikami, nie tylko zachowując się uczciwie, ale również spędzając wspólnie wolne chwile, np. w czasie przerw. Kuluarowe, półprywatne rozmowy na wygodnej kanapie mogą przynieść zadziwiające rezultaty, np. w postaci ciekawych pomysłów. Wymiana myśli pomiędzy osobami, które działają w tej samej branży może zaowocować ciekawymi wnioskami i planami na przyszłość. Filozofia hygge pozwala uniknąć wyścigu szczurów firmie. Sprzyja raczej kooperacji i twórczej wymianie myśli. Powszechnie wiadomo, że najambitniejsze cele najszybciej osiąga się dzięki współdziałaniu pozwalającemu na łączenie potencjału.
Troska o komfort w miejscu pracy doskonale wpływa na efektywność i atmosferę. Pamiętając o własnych potrzebach i nie skąpiąc sobie małych przyjemności, dbamy o samopoczucie i stajemy się wydajniejsi. To z kolei sprawia, że jesteśmy bardziej życzliwi i wyrozumiali dla innych. Warto postępować zgodnie z duńską filozofią hygge. Dzięki niej możemy pracować i odpoczywać w atmosferze życzliwości i spokoju, a to przecież niezwykle istotne.