Filozofia mindfulness – co to takiego?

By Kwiecień 11, 2019Ciekawostki

Żyjemy w zabieganej codzienności – praca, obowiązki domowe, mnóstwo spraw do załatwienia. Często nie mamy czasu pozbierać myśli, skupić się na swoich uczuciach i zauważyć, jak reaguje nasze ciało na określone sytuacje. To rodzi stres, ciągłe napięcie i frustrację. Co możemy z tym zrobić? Odpowiedź jest prosta: ćwiczyć uważność. Na czym zatem polega filozofia mindfulness? Dlaczego warto ją stosować?

Mindfulness, czyli sztuka uważnego życia

W ciągłej gonitwie umysłu łatwo jest przegapić różne ważne momenty, które tworzą późniejsze wspomnienia. Nierzadko nawet podczas spaceru, czy innego rodzaju odpoczynku tworzymy w głowie listę zakupów, przypominamy sobie rozmowę z szefem, planujemy kolejne zawodowe projekty – to wszystko sprawia, że właściwie nigdy nie przebywamy w chwili obecnej: albo rozpamiętujemy przeszłe wydarzenia, albo obmyślamy i przewidujemy, co zrobimy w przyszłości.

Słowo mindfulness wywodzi się z angielskiego przymiotnika „mindful”, co po polsku oznacza: uważający, pamiętający, troskliwy. W tej postawie chodzi o pewien rodzaj stanu umysłu, czyli bycie czujnym obserwatorem, który przebywa w teraźniejszości. Technikę mindfulness można określić jako pewną formę treningu umysłowego polegającego na wyciszeniu myśli i skoncentrowaniu się w pełni na przeżywaniu obecnej chwili, co wcale nie należy do prostych zadań. Uważność uczy nas nie tylko dostrzegania wszystkich elementów otaczającej rzeczywistości, ale przede wszystkim zauważania własnych emocji – zarówno tych negatywnych, jak i pozytywnych.

Jak ćwiczyć uważność?

Pełne koncentrowanie uwagi na wewnętrznych i zewnętrznych bodźcach, z którymi mamy do czynienia w danym momencie wymaga odpowiedniego treningu, ponieważ gdy tylko spróbujemy się wyciszyć, natrętne myślenie z pewnością się pojawi. Z tego względu do ćwiczenia mindfulness przyda się kilka nietrudnych praktyk:

  • pełna akceptacja swoich myśli i ich swobodna obserwacja: w ciągu dnia warto znaleźć chwilę na pobyt sam na sam ze swoim umysłem i pozwolić na przepływ różnego rodzaju pomysłów i informacji – bez oceniania. Warto przy tym wprowadzić się w stan odprężenia lub zastosować medytację;
  • wdzięczność: praktykowanie wdzięczności prowadzi do uważności, bo w ten sposób uświadamiamy sobie, ile dobra jest w naszym życiu – czasami zamartwiamy się na zapas, choć tak naprawdę niczego nam nie brakuje, o czym notorycznie zapominamy. Dziękujmy za coś codziennie, zauważajmy drobiazgi, zwyczajną życzliwość losu;
  • całkowite zaangażowanie w wykonywaną czynność: obojętnie, czym zajmujemy się w danej chwili, poświęćmy temu pełną uwagę, np. podczas jedzenia możemy skupić się wyłącznie na odczuwaniu smaku danej potrawy;
  • celebracja małych radości: podczas zabieganego dnia czasem trudno znaleźć czas dla siebie, dlatego z małych przyjemności fajnie jest zrobić prawdziwą celebrację. Filiżanka herbaty może stać się rytuałem, a oglądanie filmu iście kinowym seansem;
  • świadome wycieczki myślowe: kiedy potrzebujemy coś przemyśleć, cofnąć się do przeszłości lub wybiec umysłem w przyszłość, nie róbmy tego kosztem „tu i teraz”. Znajdźmy czas i skoncentrujmy się na sprawie, która wymaga rozważenia.

Dlaczego warto stosować mindfulness?

Uważność przynosi wiele korzyści.  Będą one zauważalne w każdej dziedzinie życia – szczególnie jeśli chodzi o karierę zawodową. Technika mindfulness uczy radzenia sobie ze stresem, ćwiczy koncentrację, dzięki czemu stajemy się bardziej efektywni i zdecydowanie łatwiej radzimy sobie z rozwiązywaniem różnego rodzaju problemów. Inne ważne korzyści to:

  • zwiększenie kreatywności,
  • zapobieganie depresji,
  • lepsze samopoczucie psychiczne,
  • zyskanie większej samoświadomości,
  • obniżenie ciśnienia krwi,
  • ulepszenie komunikacji w zespole,
  • zwiększenie odporności,
  • brak problemów z zasypianiem,
  • redukcja bólów psychosomatycznych,
  • poprawa trawienia.

Dzięki uważności łatwiej można osiągnąć spokój i zyskać więcej cierpliwości, co przełoży się pozytywnie zarówno na pracę zawodową, jak i życie rodzinne. Wiele osób poprzez stosowanie mindfulness pozbywa się nawykowych reakcji i przestaje reagować automatycznie na dane sytuacje.

Jak rozpocząć praktykowanie uważności?

Przebywanie w „tu i teraz” nie wymaga wcześniejszych przygotować i skomplikowanych rytuałów. Wystarczy po prostu usiąść, wyprostować plecy i zacząć oddychać. Następnie warto wprowadzać filozofię mindfulness do codziennych czynności, takich jak: wyjście na spacer, rozmowa z przyjacielem, domowe porządki, spożywanie posiłków, robienie zakupów. Po krótkim czasie zaobserwujemy w naszym życiu więcej akceptacji, życzliwości, spokoju i otwartości. Stres zostanie wyraźnie zredukowany.

Należy pamiętać, że początkowe próby stania się bardziej uważnym mogą być wyzwaniem, ponieważ umysł nie jest przyzwyczajony do wyciszenia i pełnym skupianiu uwagi tylko na pojedynczym działaniu. Nie trzeba się tym jednak przejmować. Już po kilku próbach będzie zdecydowanie lepiej. Ponadto stosowanie wyżej wymienionych technik ćwiczenia uważności przyśpieszy cały proces.

Oceń wpis!

Kliknij na gwiazdkę, aby ocenić

Średnia ocena / 5. Liczba głosów: