Zajęcia biurowe wymagają od pracowników głównie wysiłku umysłowego, czyli powiązanego w naturalny sposób z pracą przy komputerze. Kilkugodzinne siedzenie przy biurku może doprowadzić do wystąpienia dolegliwości zdrowotnych związanych przede wszystkim z kręgosłupem. Praca biurowa wymaga pozycji siedzącej, ważne jest więc zachowanie podstawowych zasad ergonomii, by nie obciążać kręgosłupa.
Aby przestrzegać zasad prawidłowego siedzenia należy posiadać odpowiednio przystosowane do tego siedzisko (przeczytaj także: Jak zadbać o zdrowie wykonując prace biurową). Fotel biurowy powinien zachowywać zasady ergonomii, czyli z łatwością dopasowywać się do sylwetki i rodzaju wykonywanej pracy. Dzięki tym właściwościom obciążenie kręgosłupa znacznie maleje. Odpowiednie fotele i krzesła utrzymują kręgosłup w kształcie litery S – najlepszej dla niego pozycji. Taka pozycja pozwala ponadto na krążenie krwi w udach bez utrudnień, co pozwala uniknąć zaburzeń krążenia prowadzącego do wielu chorób układu krwionośnego.
Ergonomiczny fotel biurowy może być „osobistym trenerem” swojego użytkownika. Dzieje się tak w momencie, gdy bez potrzeby regulacji wymusza przyjęcie odpowiedniej postawy. Taki mebel jest bardzo elastyczny i reaguje ma każdą zmianę pozycji. Dzięki temu nawet przy kilkugodzinnym siedzeniu mięśnie ud, miednicy i bioder odpoczywają. Profesjonalny fotel biurowy tego typu, to dla przykładu propozycja SITAGWAVE producenta mebli SITAG.
Nie powinno się zapominać o relaksie. W wolnej chwili, najlepiej co godzinę, powinniśmy wykonywać proste ćwiczenia rozciągające całe ciało, dzięki którym odciążamy mięśnie i stawy. Warto również możliwie często zmieniać pozycję siedzenia.
Jakie cechy, według ergonomii, powinien posiadać idealny fotel?
- Podłokietniki – ich zadaniem jest wspieranie ramion tak, aby odciążyć obręcz barkową. Najbardziej optymalnym rozwiązaniem są podłokietniki regulowane, które z reguły zapewniają odpowiednie podparcie ramion niezależnie od wzrostu użytkownika.
- Oparcie – powinno zapewniać podparcie części lędźwiowej kręgosłupa poprzez uwypuklenie, czyli odpowiednie wyprofilowanie na wysokości lędźwi. Jeśli pracujesz długo w pozycji siedzącej zwróć uwagę na to, czy oparcie umożliwia regulację wysokości oraz odchylanie pleców nawet do pozycji półleżącej. Ważne, aby oparcie krzesła podpierało Twoje plecy co najmniej do wysokości łopatek.
- Siedzisko – w przypadku pracy przy biurku należy stosować krzesła i fotele biurowe wyłącznie o regulowanej wysokości siedziska. Warto też zwrócić uwagę na szerokość i głębokość siedziska, która powinna umożliwiać wygodę siedzenia bez poczucia ciasności. Wysokość dopasuj tak aby uda były ułożone równolegle do podłogi a stopy opierały się swobodnie o podłogę.
- Podstawa – jej zadaniem jest stabilne, bezpieczne podparcie krzesła a w modelach wyposażonych w kółka jezdne, łatwe przemieszczanie krzesła. Optymalnym rozwiązaniem podstawy jest pięcionóg. Warto zwrócić uwagę na rodzaj kółek, który powinien być dopasowany do powierzchni ma której użytkujesz fotel lub krzesło. W większości powierzchni dywanowych stosuje się standardowo tzw „kółka twarde”, natomiast do podłóg twardych, np. parkietów czy płytek ceramicznych „kółka miękkie” czyli wyposażone w specjalną „oponkę”.
- Mechanizmy ruchowe – optymalnym rozwiązaniem są mechanizmy synchroniczne umożliwiające tak zwane dynamiczne siedzenie, czyli swobodne „bujanie się” lub zablokowanie oparcia i siedziska krzesła w dowolnej pozycji ułatwiając wybranie najbardziej ergonomicznej pozycji do pracy i wypoczynku. Synchroniczny mechanizm taki to dzięki któremu fotel lub krzesło naśladuję dynamikę ciała użytkownika nieustannie podpierając jego plecy i kręgosłup, umożliwiając synchroniczne (jednoczesne i proporcjonalne) odchylenie siedziska i oparcia z możliwością blokady w dowolnej pozycji, dodatkowo posiada funkcję zabezpieczającą przed silnym uderzeniem oparcia po zwolnieniu blokady oraz regulację stosowną do wagi ciała np. SYNCHRO.