
Dostosowanie warunków pracy, a więc również wystroju biura, do możliwości psychofizycznych człowieka to kwintesencja ergonomii. Ergonomiczne meble biurowe to takie, które sprawią, że praca nie stanie się powodem występowania przykrych dolegliwości związanych z kręgosłupem, ze wzrokiem itd. Odpowiedni wystrój i wyposażenie przestrzeni, w której pracują ludzie, ma olbrzymie znaczenie dla ich samopoczucia, przy czym nie chodzi tutaj wyłącznie o wrażenia estetyczne – funkcjonalność jest tak samo, a może nawet jeszcze bardziej istotna.
Ergonomiczne stanowisko pracy
Czym konkretnie jest ergonomiczne stanowisko pracy? Chodzi tutaj o takie miejsce, które jest przyjazne pracownikowi, tzn. nie naraża go na dodatkowy stres czy frustrację, ale pozwala doświadczać komfortu i wygody w trakcie wykonywania obowiązków. Praca przy komputerze, jeśli wykonuje się ją w niewłaściwych warunkach, może stać się przyczyną poważnych dolegliwości zdrowotnych. Najbardziej narażone są: oczy, kręgosłup, nadgarstki, nie wspominając już o mięśniach spiętych do granic. Ważne, by możliwe było na przykład dostosowanie wysokości biurka czy krzesła do wzrostu pracownika. Ogromne znaczenie ma jednak również oświetlenie – bez odpowiednich lamp wykonywanie pracy biurowej może okazać się wyjątkowo trudnym i nieprzyjemnym doświadczeniem.
Ergonomiczne krzesła do biurka
Ergonomiczne krzesła biurowe – trudno przecenić ich znaczenie. Zapewniają odpowiednie ułożenie ciała podczas przynajmniej ośmiogodzinnego dnia pracy przy biurku. Dzięki nim kręgosłup nie napina się i nie wykrzywia, ale zyskuje stabilną podporę raz warunki sprzyjające przyjęciu właściwej pozycji. Regulowana wysokość krzeseł daje możliwość personalizacji ustawienia i dostosowania go do wzrostu pracownika. Dzięki podwyższonemu oparciu możliwe jest odciążenie szyjnego odcinka kręgosłupa, co zmniejsza ryzyko wystąpienia silnego i nieprzyjemnego bólu w tej części.
Ergonomiczne biurka
Ergonomiczne biurka – dzięki nim można wykonywać pracę w przyjaznych warunkach. Jeśli liczba stanowisk jest wysoka, ścianki przytwierdzane do stołów pozwalają oddzielić się od „sąsiada”. Tego rodzaju przegrody posiadają najczęściej warstwę izolującą dźwięk, w związku z czym nie jest konieczne słuchanie tego, co dzieje się obok. Czasami pełnią także funkcję tablicy, do której można przyczepiać pinezki.
Współcześnie dość często korzysta się z biurek, których wysokość jest regulowana za pomocą jednego przycisku. Takie rozwiązanie techniczne umożliwia wykonywanie pracy na stojąco, co odciąża kręgosłup. Powrót do pozycji siedzącej jest bardzo prosty – wystarczy po prostu przywrócić poprzednią wysokość biurka. Stoły często są tylko jednym z elementów mebli biurowych, wśród których znajdują się również szafy, szafki, półki oraz wiele innych. Odpowiedni układ poszczególnych segmentów zapewnia możliwość komfortowego wykorzystywania przestrzeni biurowej.
Środowisko akustyczne – ergonomia
Wieczny biurowy gwar, czyli stale dzwoniące telefony, dźwięki wydawane przez nieustannie pracujące drukarki, kopiarki, niszczarki do papieru itd., rozmowy współpracowników – w takich okolicznościach skupić się mogą tylko herosi. Ergonomia postuluje stworzenie człowiekowi warunków pracy przyjaznych jego zdrowiu, również psychicznemu i właśnie dlatego w przestrzeni biurowej, w ramach której funkcjonuje wiele stanowisk pracy, znakomicie spisują się ekrany, a nawet całe systemy akustyczne oraz wytłumiające ścianki działowe. Dzięki nim można skutecznie odciąć się od wielu bodźców dźwiękowych, osiągając tym samym wysoką efektywność.
Czytaj też: Meble biurowe na stelażu metalowym – dlaczego warto je wybrać?