Praca w biurze może być tak samo męcząca jak praca fizyczna. Na listę chorób zawodowych trafiają już schorzenia typowo z nią związane, np. alergie, żylaki, problemy z kręgosłupem i zaburzenia psychologiczne. W związku z tym warto zadbać o swoich pracowników, aby przez to zwiększyć ich efektywność, a tym samym zyski firmy.
Meble, a szczególnie fotele i krzesła, z których korzysta się w pracy powinny być ergonomiczne. Dzięki temu pomogą zniwelować bóle kręgosłupa. Dobrym sposobem na zapobieganie sztywności mięśni i stawów powstającym przy długotrwałym siedzeniu przy komputerze, jest wykonywanie prostych ćwiczeń fizycznych. Równie ważne w tym wypadku jest ustawienie biurka. Powinno mieć ono nie tylko odpowiednią wysokość, ale też być oświetlone światłem dziennym, które pozytywnie wpływa na nastrój i mobilizuje do działania.
Jak wiadomo jedną z najbardziej wykorzystywanych części naszego organizmu podczas pracy biurowej jest wzrok. Co zrobić, aby uniknąć zapalenia spojówek i tzw. „suchego oka”? Przede wszystkim trzeba zadbać o dobre ustawienie i parametry monitora. Powinien stać naprzeciwko użytkownika, a jego górna granica nie może być wyżej niż linia wzroku. Pracownik musi pamiętać o przerwach w pracy z komputerem, np. popatrzeć w dal lub wykonać inne czynności biurowe niezwiązane z wykorzystaniem monitora. Przyczyną schorzeń oczu jest często klimatyzacja, która wysusza powietrze. Pomieszczenia klimatyzowane powinny być dodatkowo nawilżane, aby panowała w nich komfortowa atmosfera do pracy.
Powinno się również pozwalać swoim pracownikom na kilkunastominutowe przerwy i zaczerpnięcie świeżego powietrza. Jest to ważne dla całego organizmu człowieka, ponieważ długotrwałe siedzenie źle wpływa m.in. na układ pokarmowy, serce i płuca. Chwila relaksu będzie miała dobry wpływ na stan psychiki pracownika. W Kodeksie Pracy każdy ma zagwarantowaną przerwę na posiłek. Warto ten czas przeznaczyć na zjedzenie czegoś pełnowartościowego, co zapewni energię i siłę do dalszej pracy. Słodycze i fast-food są rozwiązaniem łatwiejszym oraz szybszym, ale z pewnością nie lepszym dla naszego zdrowia. Częste zastępowanie nimi pełnych posiłków prowadzi do nadwagi i związanych z nią dalszych problemów.
Często przyczyną problemów zdrowotnych pracowników jest praca w środowisku tzw. open space. Złe jego zagospodarowanie może bardzo niekorzystnie wpłynąć na efektywność osób w nim pracujących. Problemem w tego typu przestrzeniach jest podwyższony poziom hałasu. Odpowiedniemu zorganizowaniu i zaaranżowaniu przestrzeni typu open space mogą służyć ścianki działowe.
Pracodawca powinien również tworzyć taką atmosferę w pracy, aby zapewnić swoim podwładnym komfort psychiczny. W tym aspekcie bardzo dużo zależy jednak do samego pracownika, który powinien umieć oddzielić życie zawodowe od prywatnego. Każdy musi znaleźć trochę czasu na relaks, hobby i przyjemności, aby dzięki temu móc długo cieszyć się dobrym zdrowiem.