O wpływie zapachów na samopoczucie wiadomo nie od dziś. Mówi się, że zapachy są najsilniejszym bodźcem wywołującym wspomnienia. Niektóre z nich kojarzą się z domem, lasem, dzieciństwem wprowadzając odbiorcę w poczucie błogostanu. Tak duży potencjał nie mógł zostać pominięty przez przedsiębiorców.
Aroma marketing wykorzystuje węch do przyciągnięcia potencjalnych klientów. Doświadczył tego każdy przechodzący obok restauracji, z której unosił się aromat przyrządzanych dań. Delikatesy zaczęły być aranżowane w taki sposób, by wchodzący do nich poczuli kuszące nuty świeżego pieczywa lub słodkich owoców. Niejednokrotnie taka zachęta skutkuje pełnymi torbami zakupów. Zaczęto zatem zastanawiać się jak jeszcze można użyć zdobytą na ten temat wiedzę. Tak powstał aroma design. Polega on na nowoczesnym projektowaniu powierzchni, także biurowych. Oprócz odpowiedniego doboru mebli, kolorów ścian czy oświetlenia, wpływ na efektywność pracy mają właśnie zapachy. Pozornie to czym pachnie w biurze nie ma wpływu na jej sprawność – nic bardziej mylnego. Rozważne zarządzanie aromatami pozwoli nie tylko wyeliminować te nieprzyjemne, ale także zmienić postrzeganie otoczenia. Wchodząc do nowej przestrzeni rozpoczyna się proces jej analizy za pomocą zmysłów. Istotna jest wizualna estetyka, dźwięki, temperatura i zapach. Pierwsze wrażenie wytwarzane jest w ciągu kilku sekund, warto zatem zadbać, by wszystkie składowe dobrze świadczyły o pracujących tam ludziach.
Stosowanie aroma designu zostało już poddane naukowej weryfikacji. Jej wyniki mogą zaskoczyć osoby nastawione sceptycznie. Przeprowadzone w Japonii badania Mood wykazały zmniejszenie o 54% liczby błędów popełnianych przez osoby pracujące przy komputerze. Jedynym czynnikiem zmienionym w otoczeniu badanych było wprowadzenie bodźca zapachowego. Podobnie pozytywnymi wynikami zakończył się eksperyment przeprowadzony przez Wrocławski oddział SWPS. Ich badanie dowiodło, że odpowiednie natężenie zapachu wpływa znacząco na postrzeganie atrakcyjności zadania, wytrwałość w jego realizowaniu i nastrój po zakończeniu pracy. Warto zauważyć, że zbyt wysokie natężenie zapachu dawało podobne skutki jak jego brak. Wynika z tego, że aby osiągnąć pożądane efekty nie wystarczy jedynie wprowadzić odświeżacze powietrza. Sprawa jest o wiele bardzie skomplikowana.
Same zapachy mogą wywoływać różne efekty. W zależności od oczekiwanego efektu możliwe jest lawirowanie pomiędzy licznymi możliwościami. Przykładowo chcąc przeciwdziałać napiętej atmosferze czy uczuciu przemęczenia należy postawić na olejki oparte na lawendzie, bergamotce lub eukaliptusie. Zachętę do pracy reprezentują nuty cytrusowe i miętowe, koncentrację i pobudzenie zapewni rozmaryn.
Odpowiednia siła i aromat muszą współgrać z całością otoczenia. Niespójny wystrój i zapach mogą wprowadzić przeciwny do zakładanego efekt. Uspokajający kolor ścian połączony z pobudzającą wonią wywoła rozdrażnienie i niechęć. Dodatkowo warto zastanowić się nad tym, czy dane nuty pasują do branży i wizerunku firmy. Receptą na skuteczne rozwianie wszystkich wątpliwości i problemów jest udanie się po pomoc do specjalistów zajmujących się tym zagadnieniem. Ich doświadczenie z pewnością pozwoli uniknąć wpadek i niepożądanych efektów ubocznych. Dodatkowo w swojej ofercie mają często niezbędne urządzenia do rozpylania wyselekcjonowanych zapachów. Ich zastosowanie pozwala na programowanie natężenia i częstotliwości wydzielania się aromatów. Jest to o tyle istotne, że nuty charakteryzują się różnym czasem i siłą działania. Istnieje także możliwość podłączenia niektórych modeli do biurowej wentylacji uzyskując wyjątkowo dyskretny i skuteczny system.
Każda firma dbająca o swój wizerunek chce budować pozytywny obraz swojego przedsiębiorstwa w oczach klientów i współpracowników. Jednym z elementów wpływających na odbiór marki może być właśnie zapach. Nieprzyjemny odór stęchlizny skutecznie odstraszy każdego, kto znajdzie się w jego zasięgu. Wytworzy wrażenie braku solidności, odpowiedniej kultury pracy. Zapewnienie przyjemnych doznań może kreować w podświadomości odbiorcy pozytywne skojarzenia. Nierzadko w przypadku ciężkich negocjacji i stresujących zadań delikatne, odprężające nuty pomogą osiągnąć cel mniejszym kosztem. Ostatecznie każdy krok tworzący przyjaźniejsze środowisko pracy jest krokiem ku wyższej wydajności i zadowoleniu z zatrudnienia. Szczęśliwy pracownik mocniej utożsamia się z marką i stanowi jej prawdziwą siłę.
Warto przejrzeć oferty firm zajmujących się aroma designem. Wszyscy chcą pracować w komfortowych warunkach. Jeżeli przy okazji można wytworzyć atmosferę sprzyjającą twórczej i skutecznej pracy to nie ma w tej sytuacji przegranych. Duże zmiany wprowadzone przez ledwie zauważalne czynniki to ciekawa perspektywa.