Nie samą pracą żyje człowiek – ta maksyma coraz częściej przyświeca pracodawcom, którzy dbają o samopoczucie zatrudnianych przez siebie osób. Jednym ze sposobów na zapewnienie im znakomitego nastroju jest tworzenie w firmach stref relaksu. W niektórych przedsiębiorstwach pojawiają się nawet tzw. „nap roomy”, w których można uciąć sobie smaczną drzemkę… w godzinach pracy.
Przestrzeń, w której można spędzić przerwę, z dala od telefonów i firmowego zgiełku, sprzyja regeneracji. Jej wydzielenie przynosi wyłącznie korzyści – to widoczne zarówno z perspektywy pracodawcy, jak i wszystkich osób, które zatrudnia. Dlaczego? Oto podstawowe powody, które warto mieć na uwadze, planując wystrój biura i rozważając stworzenie strefy relaksu:
-
Pracownik wypoczęty jest efektywny
Odpowiednio długi i regularny sen wpływa nie tylko na nasze samopoczucie. Decyduje również o tym, jak szybko myślimy i pracujemy. Chroniczne przemęczenie działa otępiająco na ludzki mózg. Spowalnia jego działanie, co przekłada się na efekty wykonywanych zadań. Okazuje się, że nawet półgodzinna drzemka wpływa na to, jak szybko zapamiętujemy, łączymy fakty itd.
-
Równowaga pomiędzy pracą a odpoczynkiem powoduje wzrost motywacji
Możliwość złapania oddechu po zrealizowaniu trudnego przedsięwzięcia, np. po satysfakcjonującym zakończeniu nieprzyjemnych negocjacji, jest bezcenna. Warto zapewnić ją pracownikom, jeśli oczekujemy od nich wydajności w realizowaniu ambitnych, skomplikowanych przedsięwzięć. Gdy opada napięcie, ludzki organizm potrzebuje chwili, by dojść do siebie.
-
Warunki sprzyjające odprężeniu obniżają poziom stresu
Strefa relaksu to niezmiernie istotne miejsce wszędzie tam, gdzie panuje napięcie, którego nie da się całkowicie wyeliminować. Należy jednak minimalizować jego negatywne skutki. Możliwość spędzenia chwili w pomieszczeniu, w którym panuje błoga cisza i gdzie można liczyć na komfortowe warunki, jest na wagę złota. Dla własnego zdrowia warto z niej korzystać, gdy tylko zaistnieje taka potrzeba lub kiedy nadarzy się okazja.
-
Dobre warunki pracy pomagają w budowaniu miłej atmosfery
Komfort pracy i możliwość zminimalizowania napięcia przekłada się na jakość relacji w firmie. Nerwy, niewyspanie, brak higieny pracy – wszystko to negatywnie wpływa na atmosferę. Aby zapobiec konfliktom, warto jasno formułować wymagania i dostosować je do możliwości zatrudnianych osób. Inna kwestia, o którą należy zadbać, to zapewnienie miejsca do odpoczynku.
-
Konstruktywne rozwiązywanie konfliktów jest możliwe tylko wtedy, gdy damy sobie chwilę na wyciszenie emocji
Pomieszczenie, w którym panuje cisza, to idealne miejsce, by uspokoić emocje np. w trakcie kłótni. Przekrzykiwanie się i formułowanie niepotrzebnych zarzutów nie prowadzi do porozumienia i uniemożliwia sformułowanie konstruktywnych wniosków. Aby się porozumieć, konieczne jest wyciszenie i nabranie dystansu wobec problemu.
-
Troszczenie się o samopoczucie pracownika podnosi atrakcyjność zatrudnienia w danej firmie
Wysoka pensja, atrakcyjny system premiowania, ciekawe możliwości rozwoju czy korzyści pozapłacowe – to czynniki przemawiające za podjęciem pracy w określonym miejscu. Niezmiernie istotna jest również obecność udogodnień, takich jak np. strefa relaksu. Warunki, jakie oferuje pracodawca, są ważniejsze niż najbardziej rozwijające wyzwania czy prestiż firmy.
Przeczytaj także: Savoir vivre w biurze – 5 zasad
-
Pobyt w strefie relaksu może… pobudzać do działania
W pomieszczeniu sprzyjającym rozluźnieniu może znajdować się nie tylko wygodny fotel, miękka kanapa itd. We wnętrzach tego rodzaju często pojawiają się również urządzenia angażujące uwagę i pozwalające zapomnieć o problemach. Chodzi np. o stół ping-pongowy lub bilardowy, piłkarzyki itp. Rozegranie emocjonującej partyjki może skutecznie pobudzić kreatywność.
-
… lub sprzyjać rozładowaniu agresji
Gry zręcznościowe angażują i pozwalają zapomnieć o problemach. Umożliwiają również rozładowanie negatywnych uczuć, takich jak np. agresja. Dzięki temu po rozegranej partii (niezależnie od wyniku) możemy przystąpić do rozmów ze świeżym umysłem i bez zbędnych emocji, które utrudniają porozumienie. Efektywność tej metody jest wątpliwa w przypadku osób, które traktują porażki zbyt ambicjonalnie i potrafią się zdystansować.
-
Przestrzeń do wypoczynku sprzyja integracji
Strefa relaksu może stanowić miejsce spotkań i wymiany myśli. W przestrzeniach tego typu łatwiej jest rozmawiać nie tylko o pracy, ale również o innych sprawach. Komfortowe i nowoczesne meble, ładne otoczenie, luźna atmosfera, czyli dogodne warunki zachęcają do zawierania wartościowych znajomości i przenoszenia ich na grunt prywatny. Integracja jest niezbędna, jeśli w danej firmie pracuje się zespołowo.
Przeczytaj też: Dlaczego warto zainwestować w soft seating w biurze?