Praca biurowa to specyficzny rodzaj aktywności zawodowej. Wykonując ją, można wpaść w pułapkę siedzącego trybu życia. Zachowując kilka prostych, a zarazem zdrowych nawyków, będziemy w stanie zredukować szereg ewentualnych negatywnych skutków działania „za biurkiem”.
Komfortowe stanowisko pracy w biurze
Zanim o nawykach, warto dowiedzieć się czegoś o miejscu pracy w biurze. Komfortowe stanowisko, przy urządzaniu którego bierze się pod uwagę podstawowe reguły BHP, to podstawa. Odpowiednie meble biurowe mają ogromne znaczenie. Obszerne biurko, krzesło z wyprofilowanym siedziskiem i oparciem, a także z regulowaną wysokością i wszystkie najważniejsze sprzęty w zasięgu ręki – praca w takich warunkach nie musi być szkodliwa. Aby zachować zdrowie, warto przestrzegać stale jeszcze kilku innych zasad.
Dobre nawyki w biurze
1. Work-life ballance, czyli zachowanie równowagi pomiędzy pracą i życiem osobistym
Umiejętność oddzielenia pracy od życia prywatnego to duży atut, a w pewnym sensie może nawet sztuka. Nie jest łatwo unikać nadgodzin, szczególnie gdy pracuje się, realizując kolejne projekty. W takich przypadkach często przebywa się w firmie znacznie dłużej niż od 8:00 do 16:00. Dzięki doskonałej organizacji pracy można wytyczyć wyraźną granicę. Dzięki temu zdołamy działać efektywnie, bez konieczności zostawania po godzinach lub zabierania pracy do domu. Warto dzielić dobę na czas pracy i na czas wolny. Mieszanie porządków to prosta droga do wypalenia zawodowego.
2. Regularne przerwy
Aby czerpać radość z wypełniania codziennych obowiązków zawodowych, a jednocześnie dbać o zdrowie, warto korzystać z regularnych przerw. Ergonomia pracy to przejaw troski nie tylko o efektywność, ale również o własne samopoczucie i… kondycję. Dzięki odpoczynkowi od ekranu komputera oczy nie są przeciążone przez kilka godzin w ciągu dnia. Warto pamiętać również o swoim kręgosłupie oraz układach: mięśniowo-szkieletowym, a także krwionośnym.
3. Aktywny tryb życia poza pracą
Nie trzeba, a wręcz nie należy utożsamiać pracy siedzącej z siedzącym trybem życia. Brak aktywności fizycznej przez osiem godzin w ciągu dnia nie musi być zupełny. W przerwach możemy na przykład wykonywać ćwiczenia rozciągające lub po prostu spacerować po korytarzach, schodach, ogrodzie itd. Dzięki temu nasze mięśnie nie zastygają, a krew żwawiej krąży w żyłach. Dojeżdżając do biura, możemy zamienić samochód na rower. Jeśli odległość na to pozwala, warto spacerować.
4. Zdrowe odżywianie
Chcąc odciążyć swój organizm, warto postawić na lekką dietę. Postarajmy się zrezygnować z ciężkich przekąsek, takich jak pączki czy maślane ciasteczka i zastąpmy je surowymi warzywami lub owocami. Dzięki temu poczujemy się lżejsi, zyskamy energię i odsuniemy od siebie mroczne widmo nadwagi, która sprzyja powstawaniu nieprzyjemnych chorób i dolegliwości prowadzących do poważnych powikłań, jeśli są nieleczone.
5. Praca siedząca – praca stojąca
Pracując w biurze, warto zmieniać pozycję. Można to robić dzięki nowoczesnym i funkcjonalnym rozwiązaniom, takim jak biurka o regulowanej wysokości. Korzystanie z nich nie ogranicza się wyłącznie do dostosowania położenia blatu do własnego wzrostu. Wystarczy nacisnąć odpowiedni guzik na pilocie, by móc pracować na stojąco. Powrót do poprzedniej pozycji wymaga naciśnięcia innego guziczka.
6. Działanie według harmonogramu
Chcąc pracować szybko i skutecznie, warto stworzyć harmonogram zadań i przestrzegać go. Dzięki temu będziemy mieli pewność, że o niczym nie zapomnieliśmy, a poza tym przestaniemy tracić czas na zbędne czynności, takie jak na przykład zastanawianie się, co powinniśmy zrobić w dalszej kolejności.
7. Rezygnacja ze smartfonu i stron internetowych – tzw. „pożeraczami czasu”
Nasza efektywność obniża się, jeśli marnujemy cenne minuty, przeglądając zawartość portali społecznościowych lub innych stron internetowych. Chcąc działać skutecznie i szybko, warto zrezygnować również z używania telefonu komórkowego do celów prywatnych. Pisanie i odczytywanie wiadomości tekstowych lub odbywanie rozmów telefonicznych z przyjaciółmi skutecznie odrywa nas od spraw służbowych.